Sider

18.2.18

Nigella. Smerte barnet i 2017.

Nigella hispanica er simpelthen alt for smuk til ikke at frøså. Så det gjorde jeg i 2017 - i rå mængder endda.

Det tog en evighed før frøene spirede, for jeg såede dem på friland. Som bekendt var foråret koldt, så jeg tjekkede rækkerne utålmodigt. Først havde jeg sneglene mistænkt for at have ædt dem, men pludselig eksploderede de, og spiringen satte i gang.

Nigella hispanica African Bride


Det er ikke så mange frø jeg sår på friland, så for en sikkerheds skyld såede jeg tæt - alt for tæt fandt jeg ud af! Jeg forsøgte at tynde ud, men rodnettet var for udviklet, og det gik faktisk ikke så godt!

Nigella hispanica MIX


Da blomstringen så var ved at komme i gang, fik vi skybrud her på Fyn. Jeg ved ikke om du kan regne ud hvad der her efter skete? Nemlig! De tætvoksende Nigella hispaica ’African Bride’ som jeg sådan havde glædet mig til, blev slået helt om kuld. Det lykkes mig at redde en lille række med for sent opbinding, men de blev aldrig helt gode. De fleste af blomsterknopperne blev overfaldet af sommerfuglelarver - og ædt - næsten alle sammen. PIV! Den har jeg til gode i 2018.

Nigella hispanica 'Curiosity'


Jeg vil gøre følgende til foråret; nogle sås i individuelle celler til udplantning med 15-20 cm imellem hver plante, og nogle vil jeg så på friland, uden at så for tæt. OG SÅ VIL JEG BINDE DEM OP - SÆTTE ET NET VANDRET OVER, som de kan gro op igennem (det er planen foreløbig).

Nigella damascena – ’Miss Jekyll White’


Nigella damascena klarede sig fortrinligt. Dem havde jeg nemlig forspiret og plantet ud efter forskrifter.

Nigella damascena – ’Miss Jekyll Rose’


Nigella er lidt trikcy at plukke. De skal plukkes på det rigtige tidspunkt - inden de springer helt ud og man kun lige kan ane støvdragerne. Hvis man syntes det er for besværlig, er muligheden jo at lade Nigella damascena afblomstrer og bruger de fine, grønne og runde frøkapsler som fyld i buketter. De er bare så smukke.

Nigella damascena - Miss Jekyll Skyblue


Jeg krydser fingre for at det går bedre i 2018, håber mine erfaringer gør at du undgår væltede Nigella hispanica. Hvad der kan gøres mod sommerfuglenes larver ved jeg ikke, men mon ikke de kan samles og kastes ud til fuglene?


Kh Susanne.

4 kommentarer:

  1. Jomfru i det grønne såede vi i køkkenhaven for nok 20 år siden, og lige siden har den selv sørget for at forny sig. Det er dejlig nemt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en god ting Marie - og yderst bæredygtigt :)

      Slet
  2. Mmmm kanske är det det som är förklaringen - de gror långsamt. Har prövat flera år och de vill liksom inte bli något. Ska testa på nytt. Om inte annat så för att dina bilder av vackra Nigella är ljuvliga :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør den når den sås på friland :)
      Hav det godt selv :)
      kh.

      Slet