Sider

11.2.18

Nicotiana - duftende sommerblomst.

Nicotiana er lidt af en jungle at finde rundt i. Der er så mange varianter, og de variere i størrelse, både i højde og drøjde. Jeg har prøvet mange, men jeg er stadig i tvivl når jeg skal bestille nye frø af denne sommerblomst.

Nicotiana perfume syntes jeg er den bedste til afskæring, og som navnet antyder, udsender de den skønneste duft, specielt i de sene sommeraftner og meget tidligt om morgenen.



Nicotiana alata kan også bruges. De bliver dog ikke så høj som perfume serien og blomsterhovederne er lidt større, og med mindre antal blomster på stilkene.



Nicotiana perfume har efter min mening den korrekte størrelse blomsterhoveder, der gør den velegnet i buketter, også fordi der på en enkelt stilk er en vifte af blomsterhoveder som giver det lette ’look’ i buketter.

Nicotiana Baby Bella



Jeg blev så benovet over de sorter jeg dyrkede sidste år, for de blev ved med at blomstrer og sætte lange stilke. Men jeg var også flittig til at nippe de halv visne blomsterhoveder væk, for det skal der til hvis man ønsker lang blomstring.

Nicotiana Tinkerbell


Det eneste problem jeg havde, var regnen (igen). Fugten betød kort holdbarhed af de fine blomsterhoveder, specielt de lyse farver. De blev brune i spidserne, hvilket bare ikke ser særligt frodigt ud.

Nicotiana Tinkerbell


Selve planten er robust, og uden opbinding gik det over alt forventning. Husk at give dem plads at vokse på - omkring 25 cm imellem hver plante. Jeg havde blomstrende Nicotiana helt frem til midt i efteråret af en enkelt omgang frøsåning.

Nicotiana alata Bright Rose



Hvilke sorter/varianter du vælger at dyrke er selvfølgelig op til dig, men hvis jeg skulle anbefale én ville det være Nicotiana perfume Lime, fordi den kan bruges i hele farveskalaen i buketter.
Nummer to på min hit liste fra 2017 er den yndige og rigtblomstrende Nicotiana Tinkerbell. De små klokker er nemme at sætte sammen med andre blomster, og så er den limefarvet på ydersiden af blomster-klokkerne. Den blomstrede lige meget og længe som perfumed Lime.

Nicotiana Perfume Lime 



Frøsåningen er ikke det sjoveste, for frøene er meget små, og der skal lidt tålmodighed til for at få den fra frø til blomst. Igen - det er utrolig hvad sådan et lille bitte frø udvikler sig til!

Nicotiana Perfume White 



Høst af Nicotiana er bedst når stilkene har sat 2-3 blomster, og der er blomsterknopper som ikke er helt udsprunget i ’viften’. Knopperne vil nemlig folde sig ud i vasen. Disse er af gode grunde ikke blevet bestøvet, og det giver lang holdbarhed.



Ved plukning nipper jeg de nederste blomsterhoveder af, sådan at forstå at der er få udsprungne blomster på stilken. Jeg ved ikke om I har en forestilling om hvad jeg mener? Det bedste I kan gøre er selv prøve det af, og få egne erfaring.

God fornøjelse med såning, ’nipning’ og nydelse af Nicotiana.

Kh. Susanne.

7 kommentarer:

  1. Hej Susanne.
    Det er nogle super gode indlæg du skriver om sommerblomster! Jeg får ikke altid læst dem lige når de udkommer, og jeg få heller ikke altid kommenteret, men jeg vil vende tilbage til dem når jeg skal så sommerblomster! Tak for indlæggene!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nanna.
      Tak skal du have.
      Jeg er på samme måde som dig, følger diverse blogge, men får ikke altid kommenteret. Hovedformålet er at det jeg skriver kan bruges til inspiration.
      Hav en dejlig søndag
      kh. Susanne

      Slet
  2. Min søsters yndlingssommerblomster. Sommetider falder der nogle frøplanter af til mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Også min - iblandt mange :)
      Heldige dig, for det er lidt omstændig at så de bitte små frø
      kh. Susanne

      Slet
  3. uhh ja, de limefarvede har længe været nogle af ynglingssommerblomsterne. Sidste år fik jeg ogsåkøbt nogle høje mørkerøde, som blev plantet i en høj krukke. Meget elegant.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.
      Den røde har jeg vist ikke prøvet :)

      kh. Susanne

      Slet
  4. ทางเข้าpg soft slots games มีเกมให้สำหรับทุกคน PG SLOT แล้วก็ทุกๆรสนิยม คณะทำงานของพวกเราได้ปรับปรุงฟีพบร์มากหลายแบบเพื่อตอบรับกับเกมเมอร์ทุกแบบเพื่อทุกคุณได้รับประสบการณ์ที่ดี

    SvarSlet