Sider

24.1.12

Lychnis coronaria – haveklinte


Det er ikke en staude som ophidser så mange. Hvorfor ved jeg ikke, for den har flotte sølvgrønne let behårede blade, som lyser op I staude bedet. 
Den er rigtig god i buketter, specielt når den står med knopper. En plante af Haveklinte kan vokse sig stor og kraftig som en busk og året efter er den forsvundet!


Jeg foretrækker den hvide ”Alba”. 


Den findes også i en meget stærk pink udgave, ’Rose Campion’ som ikke er en farve jeg er så vild med.



 ’Angel Blush’ derimod kunne jeg godt tænke mig at få fat i, men den har jeg desværre ikke kunne støve op endnu. Den har hvide blomster med lyserødt center.


Jeg har kun sået Haveklinte en gang, og herefter har den sået sig selv på samme måde som Digitalis og andre to årige stauder gør. Hos mig dukker den op igen og igen. Enten lugers den væk, eller flyttes hen hvor jeg gerne vil have dem.

Den er nem at så. Frøene kan sås det meste af året, og de små frøplanter er hårdføre og kræver ikke speciel pasning. Den kan enten sås ved at sprede frøene tilfældigt i haven, eller i store potter i det tidlige efterår. Potterne stilles ude i vind og vejr og plantes herefter ud på blivende sted i det lune forår.

26 kommentarer:

  1. Jeg er også vild med Haveklinte i alle de farver der findes. Elsker de grå blade. Det er en uforudsigelig plante der kommer op hvor den har lyst.
    Kender du den fylte udgave der hedder Lychnis cor. "Gardners World" ? Den er nok svær at finde til salg i DK men jeg har hørt en lille fugl synge om at "Staudefeen" måske får den til salg senere på året.
    Det er ellers ikke fordi jeg vil gøre reklame for mig selv men jeg har faktisk frø til salg af Angels Blush, høstet af mine egne planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Skovby :O)

      Jeg syntes det er fint man gør reklame for sig selv - du er hjertelig velkommen til at gøre det når som helts på min blog :O)

      Og jeg vil se om jeg kan finde ud af at købe frø af Angels Blush hos dig om et par minutter.

      Slet
    2. Der mangler et link til din webshop på din profil - du er svær at finde!

      Slet
  2. Jeg kan også rigtigt godt lide haveklinte, men egentligt nok mest pga. frøstandene, som er gode i buketter. Resten af året er det bladene jeg nyder. Men se den der Angels Blush, kendte jeg ikke og nu ser jeg minsandten lige ovenover, hvor jeg kan købe den. Jamen er det ikke en herlig verden, sådan at få det serveret på et sølvfad?

    SvarSlet
  3. Ja - det er det gode ved at være med i blogger-samfundet Bente.....hvem kommer først til Skovby? :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver ikke mig, for jeg kan ikke finde nogen bestillingsliste, så jeg har lagt min mail stedet for,
      så håber jeg Skovby hurtigt vender tilbage!

      Slet
    2. Hej Bente. Jeg forsøgte at finde din mail - uden resultat - så jeg kunne sende info. om hvor du kunne finde Skovby.....sikken en masse postyr for frø vi mare MÅ have :O))

      Slet
  4. Jeg fik den hvide og den pink sidste sommer og er glad for dem begge. Dog er jeg spændt på hvad der sker i år. Dukker de op nye steder og bliver der huller blandt de gamle planter... spændningen stiger og hurra for det ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis.

      Min forsvandt efter 2 år, og så gik der 2 år inden den kom igen. Jeg troede det var slut, men den opføre som som Digitalis :O)
      Måske har du den ikke næste år, men næste år igen??

      Slet
  5. Sidste forår fik jeg nogle "Lammeøre" af min svigerinde, som så viste sig, at være Haveklinte. Men det gjorde bestemt ikke noget. Jeg synes det er en fin plante med det gråblå løv, og de stærkt farvedet blomster. Det er selvfølgelig den Pink, som jeg er vild med.

    Jeg kan i øvrigt fortælle dig, at de Hostafrø jeg fik af dig, spirer nu. De er SÅ fine de små bitte Hostaplanter :-D
    Havehilsner fra Marianne.

    SvarSlet
  6. Hej Marianne.
    Ja det kan ske at man tager fejl. Jeg har såmænd forvekslet Have Knopurt med Haveklinte et par gange. De kan også minde lidt om hinanden.

    Jeg elsker Lammeøre. Den er nem at så selv.

    Små Hosta-babyer er så søde. Og det er en glæde at pusle om dem her i starten af året :O)

    SvarSlet
  7. Hej Susanne
    Jeg har sendt min mail til Skovby stauder og bedt hende om at skrive til mig. Så jeg venter i spændt forventning!
    Ja man kan blive helt høj, når der pluselig dukker noget op som man må eje!!

    SvarSlet
  8. Min hjemmeside hedder www.stovbystauder.dk.

    SvarSlet
  9. Jeg har også Haveklinte i min have. Og hvor har jeg været irriteret på den og så VUPTI sidste sommer syntes jeg pludselig, at den var aldeles pragtfuld. Så nu bliver der passet bedre på den.

    Mange havehilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise Lotte.
      Ja - det kender jeg. Hadeplanter kan hurtigt blive til favoritter :O)

      Slet
  10. Jeg har Den Pink farvede Haveklinte og har fået frø tilsendt af den hvide.
    Jeg blev også foræret en ganske lille plante af den hvide.
    Her skal jeg da være på vagt for ikke at få Haveklinter overalt(Pink). Planten der har blomstret visne væk ,men forinden har den smidt rigtig mange frø. Det KAN være et problem...
    Bare min erfaring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Landbohaven. Du har ret. Den kan sprede sig lidt for meget. Men plukker man til buketter og dekorationer hjælper det en del.

      Slet
  11. Jeg kan også godt lide haveklinten, og jeg kan ikke helt bedømme, om den overlever eller ej, for der står planter det samme sted år efter år. Den broget-bladet har jeg også haft i mange år, men jeg har ryddet det område, den var i, så den er nu væk.

    Ja, den fyldte får jeg senere på året :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  12. Hej Marlene.
    Hva er nu det for noget? Findes der en brogbladet Haveklinte? ....som du ovenikøbet har taget livet af *ryster på hovedet-ikon* ;O) Hvordan kunne du nænne det? Den ville jeg også gerne have fingrene i :O)

    Den fyldte må du gerne skrive lidt om. Den lyder interessant. Måske skulle ud sørge for at der er nok til ... MANGE!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg havde den i sortimentet de første år, jeg havde åbent. Men jeg tror, man kan købe frø af den.

      Den fyldte kommer hjem til juni som småplanter - det er da meningen, men man kan aldrig vide ;-)

      Kh. Marlene

      Slet
  13. Ja da en god ide Susanne vi er mange der stiller op i køen!
    Er da også vild i varmen over en brogetbladet klinte. Hmmm

    SvarSlet
  14. Haveklinten var bestemt ikke en yngling hos mig for 10 år siden, men efterhånden har den vundet mit hjerte. Den er jo nemt at rykke op, hvis den gror et forkert sted. Jeg har dog kun den pink, og har planlagt at jeg skal have fat i den hvide i år. Troede faktisk kun at der fandtes den pinke og så den hvide, men hvor bliver man overrasket en gang imellem:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  15. Den pink er SÅ pink at jeg ikke kan holde den ud! Men måske kan jeg som dig lære at holde af den, hvis jeg finder en måde at bruge den på - hvem ved?

    I år skal jeg så ’Angel Blush' og den brogbladede.........vinter 'go home'!!
    (oprindelig kommentar blev slette på grund af alt for mange tastefejl - brillerne var duggede ;O)

    SvarSlet