Sider

24.2.18

Frøstande og græsser som fyld i buketter

Fyld til buketter har ikke haft en særlig høj prioritering i min have. Det fortrød jeg i 2017, for det er et ret så vigtigt element, undtagen hvis du kun laver buketter i rene farver og sorter. En anden og vigtig grund er at du hurtigt kan tømme dit skærebed for smukke blomster hvis du gerne vil lave en frodig buket, og ikke har noget at fylde imellem dine favoritter. Fyld giver desuden mulighed for at lege med kontraster til dine ’hovedblomster’ - dem du vil fremhæve.



En buket er flottest med flere elementer så som, hovedblomst/fokusblomst, spir, fyld i form af græsser og frøkapsler. Mulighederne er mange.  Jeg har endnu ikke dyrket dem alle - langt fra. De viste neden for er af gode grunde dem jeg har billeder og frø af i shoppen.

Frøstande, frøkapsler  kan nævnes:

Pæonvalmue Mix



Fyld kan også være blomster. Senere kommer der et indlæg om blomster som er gode som fyld, udover din/dine fokusblomster.


Atriplex hortensis rubra



 Rød Havemælde, som den også kaldes. Jeg smider frø meget tidligt forår og så klare den selv resten. Nogle år er det slet ikke nødvendigt at frøså, for den sår sig selv i hele haven. Jeg graver tit selvsåede frøplanter op og planter hvor jeg vil have de skal gro. Vær opmærksom på at stilkene afgiver rødbede farvet saft! Jeg bruger ikke glasvaser til buketter der indeholder Havemælde.

Lunaria annua 'Alba Variegata' eller Lunaria annua - rødlilla 



 Judaspengenes blomster holder ikke længe i vaser. Det er bedre at nyde blomstringen i haven, og høste de grønne frøstande senere som fyld.

Hibiscus trionum 'Simply Love' - Timeviser






































Timeviser sås tæt, da hver enkelt stilk er spinkel. Selve blomstringen er ikke værd at bruge i buketter, da blomsterne kun holder et enkelt døgn. 

Desuden kan Scabiose og Akeleje frøstande også bruges. Frøkapsler af Linum (Hørfrø)  er meget anvendelig, og utrolig sød som fyld. Du kan bruge dem du har i bage skabet hvis du ikke er så kræsen med farven på blomsterne. I sidste ende er det jo efter afblomstringen de er bedst.

Almindelig Karse og Basilikum kan jeg også anbefale. For begges vedkommende er det efter afblomstringen de kan anvendes i buketter. Jeg såede en række med almindelig Karse på friland. Det gik rigtigt godt med spiring og blomstring. Det er efter afblomstringen de er gode, med de fine frønne flade frøstande! Jeg fik dem desværre ikke bundet op - så igen - væltede planter. Det skal gøres om i 2018 med OPBINDING!

Et årige Græsser: 

Lagurus ovatus – Harehale


Harehale kan sås på friland eller forspires. Plukkes inden den sætter små støvdragere.



Briza maxima - Hjertegræs



Hjertegræs kan sås på friland eller forspires.

Panicum elegans - Frosted Explosion



Fontænegræs kan sås på friland eller forspires.

Pennicetum Rubrum - Rød lampepudegræs


Lampepudegræs kan sås i koldt drivhus fra april.

Phalaris canariensis - Canary Grass


Canary grass forspires eller sås på friland.

Setaria Italica 'Red Jewel' eller Setaria Italica Highlander 



Hirse skal sås tæt, og gerne på friland. Pas på hvis du har kat. Den vil nemlig tro du har sået den for hende/hans skyld. Vores kat har mange gange ædt toppen af de lækre nye hirse planter!

På min plan for 2018 har planter til fyld fået en større prioritet, og jeg har også bestilt frø hjem jeg ikke har prøvet før, så det kommer der mere om senere.

Ved gennemlæsning af ovenstående kunne det lyde som om jeg tror jeg ved hvad jeg taler om (haha). Jeg er nybegynder ud i at lave buketter, men det betyder ikke at jeg ikke har lært noget ind til nu, nemlig at man ikke skal undervurdere dyrkning af fyld til buketter. Hvad du dyrker kommer jo an på din smag og hvor meget plads du har.

Så er der kun tilbage at sige - husk fyld enten i form af blomster, græsser eller frøstande J

Kh. Susanne.

6 kommentarer:

  1. Hej Susanne
    Jeg laver ikke mange buketter, men jeg kan godt lide frøstande i dem jeg laver, de fylder godt og er flotte. Fontænegræs er en af mine yndlinge, valmuekapsler har jeg altid rigeligt af.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Der er så mange, både blomster og frøstande, som kan bruges.
      Fontænegræs er helt vidunderlig.
      kh. Susanne

      Slet
  2. Hej Susanne
    Interessant læsning for en som mig der ALTID mangler noget til buketter. Jeg er bare ikke så god til det med forspirring.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda. Heldigvis er der mange af ovenstående som kan sås på friland. Så slipper du for forspiring :) Og så er der jo de vilde græsser fra grøftekanter, som også er smukke.
      kh. Susanne.

      Slet
  3. Härlig läsning om saker att fylla buketter med. Spanar ofta efter fröställningar som är vackra, Crocosmia tex, för att framhäva och lugna ner andra i buketterna.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina.
      Tak for dit indput.
      Måtte lige Google Crocosmia.
      kh Susanne.

      Slet