Sider

14.3.18

Frøsåning af Lathyrus.


Jeg har overvejet mere end én gang om jeg skulle lave et indlæg om Lathyrus. Hvad nyt er der under solen her? Jeg mener at de fleste kan finde ud af at så ærteblomster, det er der ikke den store videnskab i. Jeg har alligevel min egen metode, når det gælder Lathyrus frø, så måske er der noget du kan bruge her under?




Sidste år besluttede jeg hvilke sorter jeg ville dyrke, herefter satte vi hegn op efter hvor meget plads vi havde. Resultatet var jo, som du kan læse i et af de forrige indlæg - masser af planter, men mangel på hegn de kunne klatre op af. Sådan bliver det ikke i år. Jeg har et hegn på lidt mere end 4 meter, og BASTA. Imellem hver Lathyrus plante skal der være ca. 20 cm - altså på begge sider. Det giver en flot og frodig Lathyrus væg.

Frøene kommes i en fugtig klud, og ned i en plast pose. Efter 3-4 dage tjekker jeg, og begynder at så de frø som har vist sine spirer. På den måde undgår jeg at så frø som ikke er spiringsdygtige. Der vil nemlig altid være frø som af en eller anden grund bare ikke viser tegn på liv!
Lathyrus er nogle sultne krabater, så jorden skal være velgødet, hvis du vil have frodige ærteblomster. Godt med kompost fra starten af.

Lathyrus odoratus Orange Bordeaux Cream





Jeg har økologisk hønsemøg i pille-form som jeg laver en opløsning af. En håndfuld i en vandkande - lad den stå til næste dag og brug opløsningen 1:10 som jeg gøder mine Lathyrus med 2-3 gange i løbet af sommeren. Det virker.

 Planterne må aldrig tørre ud. Rødderne på Lathyrus har en masse små ’blære’ som endelig ikke må blive tørre. Sker det bare én gang - kan du vinke farvel til Lathyrus der blomstrer og blomstrer. Det er en af grundene til at Lathyrus har det svært i krukker, for man skal være vaks hvis man vil undgå udtørring!

Lathyrus odoratus Pink Twisted



Og så skal du plukke og plukke, men det er jeg sikker på du allerede ved J Som du måske har læst i et tidligere indlæg havde jeg overdrevet mange i 2017. Hele hytten var ved at drukne i buketter med de mest fantastiske farver og dufte. Det gav en masse arbejde med alle de blomster der skulle plukkes. I guder hvor jeg mindes!

Jeg skal prøve at male et billede af mit Lathyrus eventyr; Lathyrus elsker køligt og fugtigt vejr, så mine - ca. 137 planter var i blomst konstant. Det passede selvfølgelig altid med at det regnede når de var klar til at blive plukket. De blomstrede jo OPPE på hegnet, så jeg skulle kigge op ad, og fik regndråber ind i øjnene, ned af arme og ind i armhuler og alle mulige andre steder. Det var ikke så romantisk igen.

Lathyrus odoratus Mammoth Salmon Cream 



På et tidspunkt var planterne så høje at jeg skulle bruge en stige for at nå op. Det havde jeg selvfølgelig ikke taget højde for i planlægningen. Stierne var alt for smalle til at der kunne stå en stige. En lille trappestige med to trin, kunne stå sidelæns. Den balancerede jeg på, og røg selvfølgelig af et par gange! På et tidspunkt gav jeg bare op! Orkede ikke at holde gang i dem mere, så de fik lov til at passe sig selv, til stor fornøjelse for alverdens flyvende væsner. Jeg håber for mig selv at, jeg får lidt mere styr på det kapitel i 2018, med knap så mange planter, og husker at klippe toppen af planterne, så de ikke bliver så høje at jeg ikke kan nå dem.

Lathyrus odoratus Elegans Mid Blue



Om ikke så længe skal vi i gang med at så Lathyrus frø. Jeg klipper - det gør du sikkert også - toppen af mine planter efter fjerde bladpar så de forgrener sig. De kan tåle lidt nattefrost, så de kommer i koldt drivhus med fiberdug over, når de har spiret, og ser robuste ud.

Lathyrus plukkes når der stadig er to-tre ikke udsprungne blomster øverst på stilken, og så tilsættes der ca. 1 tsk. sukker pr. liter vand i vasen. Under alle omstændigheder er det en sommerblomst med kort holdbarhed i vaser - ca. 4-5 dage.

Jeg tager ikke selv frø af Lathyrus til salg. Sorterne og blandingerne i shoppen er dem du ser på billederne.
God fornøjelse med frøsåningen

Kh. Susanne

10 kommentarer:

  1. spændende indlæg :) - snart go' weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim.....og nu er vi på vej mod en helt ny weekend ;)

      Slet
  2. I love these flower arrangements and the different colors of these flowers, thanks for the share. Hope you have a fantastic rest of your week, keep up the posts.
    World of Animals

    SvarSlet
  3. Hello, i presume which i experienced you will went to see great site thus document stumbled on 途eturn all the favor・I'm attempting to look for ideas to enhance great website! เกมสล็อตออนไลน์

    SvarSlet
  4. เล่นสล็อตได้เงินจริง ทดลองเล่นสล็อตทุกค่าย ได้อย่างไม่มีขีดจำกัด เกมระดับคุณภาพ กราฟฟิก อนิเมชั่น เหนือชั้น ไม่ซ้ำความเป็นเอกลักษณ์โดดเด่านเฉพาะเกม รับ รวมเครดิตฟรี จากเว็บตรงไม่ผ่านเอเย่นต์ สนุกแน่นอน 100% เล่นได้ถอนได้เลย รวดเร็วด้วยระบบออโต้

    เกมสล็อตแนะนำ สล็อตแตกดี สมัครเล่นสล็อตวันนี้เครดิตฟรี100% เครดิตฟรีไม่ต้องฝากไม่ต้องแชร์ เพลิดเพลินกับเกมสล็อต มาตราฐานระดับสากล

    เว็บเครดิตฟรี เล่นสล็อตออนไลน์ ผ่านเว็บตรง ฝาก100รับ200 และโปรเด็ดอื่นๆอีกมามาย เล่นสล็อตพร้อมทำกำไร จากเกมการเล่นมากมาย

    SvarSlet
  5. เว็บพนันออนไลน์ มาแรงอับดับ 1 ของประเทศ เรารวบรวม ทุกค่ายเกมของสล็อต ไว้ในระบบของเรา และมั่นใจกับระบบ ฝาก-ถอน อัตโมมัติ

    คาสิโนออนไลน์ อันดับ 1 ของไทย มีเกมมากมายให้เลือกเล่น สมัครครั้งเดียวจบ ครบในที่เดียว

    สมัครสล็อต พร้อมรับโปรดีๆ มากมาย สนุกไปกับเกมสล็อตทำเงินที่ดีที่สุด 2022 เล่นได้ ถอนได้เลย รวดเร็ว ทันใจ แน่นอน

    SvarSlet
  6. ทางเข้าpg168 เว็บที่ขึ้นชื่อว่า ฟรีสปิน โบนัสออกง่าย รวยเร็ว สร้างรายได้เสริมแบบเป็นกอบเป็นกำให้กับผู้เล่นหน้าเก่าและหน้าใหม่อยู่เป็นประจำ เล่น สล็อตได้ที่ pg168

    SvarSlet
  7. ศูนย์รวมโปรสล็อตใหม่ เหมาะสำหรับท่านที่กำลังมองหาโปรโมชั่นใหม่ๆ ค่ายเกมน้องใหม่ที่มาแรงที่สุดในขณะนี้ ค่ายเกมที่ได้รับความนิยมสูงสุดในตอนนี้ มาพร้อมกับเกมยอดฮิตมากกว่า 1000 เกม
    รวมโปรสล็อตสมาชิกใหม่ 100% พร้อมทั้งอัพเดตโปรโมชั่นใหม่ล่าสุด โปรโมชั่นสล็อตจากเว็บไซต์ของเรา รวมการให้บริการเกมสล็อตออนไลน์ Slot Auto สล็อตเครดิตฟรี ไม่ต้องฝาก ไม่ต้องแชร์
    รวมโปรสล็อตถอนไม่อั้น สุดยอดเว็บเกมสล็อตยอดนิยม ที่รวมเกมสล็อตจากค่ายดังไว้เยอะที่สุด ให้คุณได้ประทับใจไปกับรางวัลภายในเกมที่มีแจกแบบไม่อั้น มาพร้อมกับ โปรสล็อตสมาชิกใหม่100 ถอนไม่อั้น

    SvarSlet
  8. แนะนำ อัญมณี เสริมดวง ช่วยให้ได้กำไรจาก pgslot ง่ายขึ้น สล็อตออนไลน์ PGSLOT จะมาแนะนำ เครื่องประดับ อัญมณี เสริมดวงทั้งเรื่องการงาน เงินทอง หรือแม้แต่กระทั่ง การเล่นเกมสล็อตออนไลน์

    SvarSlet