Sider

25.8.15

Jeg begik en mirabelle saft - med Spansk Kørvel og Ingefær.

....og den blev altså go. Ikke at det er en chokerende nyhed, for jeg er ikke så dårlig bag en gryde. Der sker bare det at jeg for det meste står på hovedet i mine bede, og bruger energien ude i haven





Men pludselig tager jeg forklæde på, svinger med gryder, store knive, skeer og gode intentioner om noget jeg forestiller mig kunne smage godt.

I haven på fyn er der i overflod af gule mirabeller som i sig selv ikke har så meget smag. De hænger bare der ....og falder ned!





Det er jo spild af en masse dejlig saft, så det gjorde jeg lidt ved.
Plukke, plukke, plukke ...





1,5 kg gule mirabeller blev håndteret således:
Kogt i en gryde med 1 kop vand - ca ½ time. Tilsat en stor håndfuld grofthakket Spansk Kørvel og 5 cm revet ingefær.




Saften blev siet fra, hældt tilbage i gryden igen, og tilsat ca 200 g øko sukker og kogt i 5-10 min. og herefter hældt på rengjorte, atamon skyllede flasker og lukket til - og ih hvor jeg følte mig dygtig.




Jeg begik faktisk hele 3 kilo mirabeller, og har planer om mere, hvis jeg når det inden vinden har blæst dem ned fra træerne!

4 kommentarer:

  1. Endelig noget at bruge de lidt fade mirabeller til, andet end at vade rundt i, når de er faldet ned.
    Sikke en farve saften har. Det lyder som noget jeg SKAL prøve....næste år når mirabellerne er der igen. Bare jeg kommer i tanke om din opskrift i tide :-)
    Hilsen Claus Hørlyck

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan anbefales Claus.
      Jeg havde ellers bestilt fældning af 3 store træer/buske med denne lidt kedelige mirabelle, men nu skal jeg lige genoverveje hvor mange jeg vil skåne til den dejlige gule saft ;)

      Slet
  2. Det var dog en imponerende farve den saft har fået. Godt gået! Jeg er sikker på den er lækker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror den kan tilsættes lidt vædske med %'ter Fru Friis ;)

      Slet