Sider

29.6.13

En sort Iris – hjælp ønskes.



For 3 år siden var jeg på plantemarked i Århus. På en af mine togter ”find noget specielt og anderledes” runder, fandt jeg en lille bod hvor jeg snuste rundt.

Jeg spurgte indehaveren om hun havde noget ”specielt og anderledes”. Hun fik selvfølgelig at vide at jeg har hang til mørke planter. Jeg fik et længere foredrag om en sort Iris som hun selv havde sået. Den kunne hun anbefale, men ikke garantere at den ville blive sort. Jeg tog chancen og købte, uden at vide ret meget om Iris.
I haven blev den plantet, og sidste år havde jeg glemt hvor jeg havde plantet den – typisk! Jeg ledte efter den alle vegne, men fandt ingen sort Iris, hvor efter jeg konkluderede at den var gået til i vinteren – øv.

For et par uger siden dukkede der så denne sorte ’ting’ frem imellem noget andet jeg havde plantet, og et helt andet sted end forventet. 
Jeg havde simpelthen glemt hvor jeg havde plantet den. Stor jubel Min sorte Iris var der, og den ER sort.


Mit kamera (læs: jeg) er ikke god til sorte blomster, og på billedet fremstår den mere lilla end den er.



Billederne er også uskarpe, men det var det bedste jeg kunne præstere - beklager.




Jeg er meget interesseret i et navn, eller bare noget der minder om den, så jeg kan nær-studere hvordan den skal passes og plejes.

10 kommentarer:

  1. Hvis ikke andre kan hjælpe så spørg hos Karsten på Grønne Nedslag eller Jan fra En irismark i Spanien.
    Den er meget flot og speciel din mørke iris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit. 1000 tak.
      Karsten har reageret, og jeg er ved at spore mig ind på hvad det er for 'noget' jeg har med at gøre :)

      Det er jo lidt hysterisk - set ude fra - for jeg bliver helt over gearet og opføre mig som om jeg har vundet den store lotto gevinst - bare på grund af en enkelt SORT blomst ;O)

      Slet
  2. Hej Susanne

    Det ligner meget Iris chrysographes du har, en fin sag!

    Den findes fra det nærmest kulsorte til det lilla, og din frøsåede ligger klart i den mørke ende.

    Her er en link hvor jeg skriver lidt om min egen:
    http://g2karsten.blogspot.dk/2012/06/iris-chrystographes.html

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
  3. Den er da også smuk .... så jeg forstår godt at du er lettere hys ..... sådan kan nogle planter bare gøre ved én ....det er da fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.
      Lidt nørdet har man vel lov at være - ik? ;O)

      Slet
  4. Den er virkelig smuk :)
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - det er den altså. Håber der kommer mere end en enkelt blomst næste år :O)

      Slet
  5. Jeg synes også det er ok at være lettere hysterisk, for den er godt nok flot :) jeg har aldrig før set en, der var så mørk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla J..........ja og nu skal jeg så gå og være nervøs hele vinteren. Tænk hvis den ikke overlever!

      Slet
  6. Hvor er du heldig Susanne, den er utrolig smuk, så må man gerne gå lidt amok :) Tillykke med din smukke sorte iris.

    SvarSlet