Sider

13.2.13

Mere end 1 grund til at dyrke krydderurter.



Vi elsker krydderurter. Har jeg ikke ret?
Hvert år anskaffer jeg nye og spændende planter til urtehaven, og på dette tidspunkt af året fantasere jeg om alle de forskellige retter jeg skal kreere godt krydret med egne urter.

Jeg indrømmer blankt at mine smagsløg er ved at løbe over bare ved tanken. Jeg må så også krybe til korset og indrømme at min fantasi er lidt mere livlig end vireligheden. Jeg bruger ikke nær så mange urter som jeg rent faktisk har, i min madlavningen. (har ikke tid til at lave så meget mad fordi jeg står på hovedet i mine bede)

Forskellige krydderurter der er brugt i buketten neden for



På trods af dette anskaffer jeg mig alligevel flere og flere hvert år. For at dulme min dårlige samvittighed over tabet af alle de vitaminer og mineraler som jeg kunne indtage helt gratis ved at spise flere, plukker jeg ’krydderurte-buketter’. 

Bare ved synet og duften af disse buketter, bliver jeg salig og meget venlig stemt. Det er vel også en form for ’sundhed’ – ikke sandt?

Fyldt romersk Camille, Hestemynte (monarda), Græsk Oregano, Havemerian, Indianermynte, Annanas Mynte.


Tips til dyrkning af urter er vist helt overflødig, for det er noget af det nemmeste. Det eneste jeg syntes er, at du bare skal plante en masse, spise dem, nyde duften og synet af dem, plukke dem og vær stolt over at du er med til at holde liv i alle former for flyvende insekter.
Det er godt for kloden.

14 kommentarer:

  1. Hvor er det dog en smuk buket !! Krydderurter i blomst, var de første blomster jeg lærte at holde af, senere har roser, liljer mm. vundet mit hjerte, men krydderurter og stauder der minder om, er stadig de mest uundværlige i min have :)
    Ha en fortsat god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og i lige måde Alice. Roser lader jeg ind til videre andre om, men de er smukke, det indrømmer jeg. Dagen er ved at være slut og den har været god :O)

      Slet
  2. Vi er enige, jeg har lidt krydderurter, men går ikke så højt op i at så dem, for som du siger, jeg får dem ikke brugt, fordi jeg står på hovedet i bedene :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Krydderurter er også smukke som stauder. Man behøves ikke spise dem Lisbeth ;O)

      Slet
  3. Skøn buket og jo mere du plukker jo flere blomster får du og jo bedre samvittighed ;)

    Så pluk du bare løs...!

    Haveknus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Når samvittigheden er god er alting godt Anette ;O) Jeg plukker og plukker....

      Slet
  4. Hvor jeg kender det, altså det med at ambitionerne nogen gange overgår virkeligheden! Men (igen) i år, har jeg bestemt at nu må der styr på de krydderurter, og ikke kun til buketter. Tror lige jeg må surfe lidt i blomstercafeen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke så mange frø af krydderurter i butikken. Jeg laver dem som regelen af stiklinge og har dem med på plantemarkeder i foråret :O)

      Slet
  5. Jeg har også altid mange krydderurter, og ligesom du ender jeg tit med at bruge dem i buketter - og ikke i maden. Men det er vel også godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er Nana. Faktisk plejer jeg at lave krydderurte smør som jeg har i fryseren. Det er lækkert :O)

      Slet
  6. jeg er total helt enig med dig, man kan ikke få nok krydderurter i haven, og jeg kikker altid efter nye spændende sorter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker simpelthen når folk er enige med mig Tim ;O)
      Du har jo også selv et pænt udvalg, har jeg læst på din blog.

      Slet
  7. Jeg har også mange krydderurter og laver fast krydderurte salt til 2 andre som ikke vil undvære og som værtindegave. Vi bruger krydderurter til at putte på grillen, som en ekstra smag/duft....det er virkelig skønt. Men se det er jo ikke mig, men gemalen der står for det projekt!
    Jeg plukker også livligt af mine krydderurter, for de er smukke i buketter også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Krydderurte salt som værtinde gaver. Det lyder som en rigtig god ide. Vi må have en opskrift til foråret Bente.

      Det lyder som en god arbejdsfordeling I har hos jer. Du står for urterne og din mand for grillen ;O)

      Slet