Sider

3.3.18

Blomstrende fyld i buketter

Udover græsser og frøstande som fyld i buketter, er der også fyld i form af blomster. De er som reglen små-blomstrende og bruges til at fremhæve og fylde ud i mellem fokus-blomsten/blomsterne. De har det til fælles at de er rigt blomstrende, og som regel nemme og hurtige at dyrke.

Denne gruppe skal ikke undervurderes. Hellere for mange end for lidt. Det siges at du skal plante 1 til 3. Altså sådan billedligt - til ét højbed med fokus blomster bruges der to højbede med fyld i form af græsser/frøkapsler og fyldblomster. Havde du tænkt på det?

Cerinthe major purpurascens 'Kiwi blue'


Stor voksblomst som mange kender, er efter min mening en af de bedste. Den grågrønne bladmasse er smuk og fylder så fint ud imellem andre blomster med skarpe og klare farver. Den sås over 2-3 gange sommeren igennem. Giv de enkelte planter plads, for den sætter sideskud og bliver busket i væksten i takt med at du høster. Insekter elsker de små lilla klokker, så pluk om kap med bierne hvis du ikke vil have at den drysser, og mister blomsterne alt for hurtig. Sagt på en anden måde; pluk inden bierne får færden af den! Jeg forspire frøene i individuelle potter fra marts/april.

Phacelia – Honningurt


Honningurt. Den elsker jeg bare. Den smukkeste blå farve, og intense søde duft er ikke til at undvære i haven. Den skal ligeledes plukkes på et tidligt stadie, når den er næsten helt sprunget ud, for er den først bestøvet begynder den at blive brun og sætte frø, og det er knapt så kønt. Frøene er nemmest at så på friland. Jeg smider lidt frø der hvor jeg vi have den skal go, og så klare den selv resten.

Salvia viridis


Dusksalvie har jeg dyrket i mange år, og den bliver jeg aldrig træt af. Jeg har den i tre farver samt en blanding i shoppen. De bedste og kraftigste planter er dem som sås på friland. De vil gerne have godt gødet jord at gro i, ellers bliver det små ’pinglede’ planter. Hvis du forspirer frøene, nippes den når den når en højde på omkring 20-25 cm for buskede planter med ekstra mange blomster spir.

Centaurea



Kornblomst Har jeg næsten altid i haven. Sidste år gik det bare ikke så godt. Jeg fik sået alt for tæt, og de røg om kuld sammen med Nigella hispanica da vi fik skybrud midt på sommeren. Jeg forsøgte at binde op - sådan en hurtig panisk opbinding i silende regn, og med noget gavebånd jeg lige havde i min havekurv, men det var alt for sølle en omgang. Da de så væltede for anden gang på grund af regn, flåede jeg i arriskab dem alle op af jorden med rod - en hel trillebør fuld. Ud på komposten, så var jeg fri for at blive konfronteret med min dårlige planlægning! Og for at gentage mig selv; dem vil jeg give en bedre opbinding i 2018

Centaurea cyanus Florence Blue



Den lave udgave (blå) klarede sig fantastisk godt. Jeg forspirede mine, og plantede med 20 cm imellem planterne. Den er kompakt og busket i sin groform og kræver ingen opbinding, smuk blå farve. Den bliver ca 40 cm høj, og kan bruges i små buketter med andre lavt voksende blomster. Så frø over flere gange så du kan rå-høste.

Bupleurum rotundifolium Griffithii


Bupleurum, også kaldt Hareøre. Den dyrkede jeg for første gang i 2017, og den blev jeg meget begejstret for. Den lime gul/grønne farve er så fin som fyld. Den skal sås på friland, da den ikke egner sig til forspiring. Så tyndt i rækker og dæk frøene let. Den bør også sås over flere gange (og have støtte), da det er en fyld-plante du kunne kommer til at bruge meget af, hvis du laver buketter.

Cynoglossum Mystery Rose


Kinesisk forglemmigej (findes også i blå). Jeg dyrkede den lyserøde sidste år. Den kan jeg kun anbefale at du selv tester. Jeg blev overrasket på en meget behagelig måde - lange kraftige stilke med et væld af yndige nærmest perlemors farvede lyserøde små blomster. Den skal plukkes før den har fået alt for mange besøg af insekter, ellers drysser den for meget. Den holder (kun) 5 dage i vase, så den kombineres evt. med andre blomster med nogenlunde samme holdbarhed.
Frøene skal stå helt mørkt frem til spiring.

Daucus Carota Dara


Daucus Dara - elsket af alle - næsten. Jeg syntes den er nem nok at dyrke, men den fik jeg heller ikke bundet rigtigt op sidste år, og jeg fik for lidt glæde af mine planter. I år kommer jeg stærkt igen ...
Den kan startes her i marts måned. Den kan være længe om at spirer. Efter spiring kan den sættes i drivhus, da den tåler det kølige forår i drivhuset. De små frø sås i individuelle små potter/celler, da den ikke kan lide at få forstyrret rødderne.

Ammi majus kiggede jeg også langt efter i 2017! Uden god støtte, sol og varme lignede den noget der var løgn. Det skal der gøres meget mere ved i 2018. Jeg kan binde op/give støtte, og håbe på en knap så våd og kold sommer. Så frøene på samme måde som Daucus. Frøene er små, så der ryger nemt mere end ét frø i potten, men det luges væk når spirene er helt små. Samme procedure som Daucus.

Anethum graveolens


Dildskærme kan anbefales. Mon ikke du kan forestille dig hvor smukke de er som fyld i buketter uden jeg behøves at male en helt masse ord på anbefalingen? Forspir i individuelle potter/celler og plant ud i det tidlige forår med 15-20 cm imellem hver plante. Så evt over flere gange, hvis du mener det er en plante du kommer til at bruge meget af.


Bronze fennikel er flerårig, så den kan varmt anbefales. Den bliver større og større for hvert år. Et par planter vil forsyne dig med masser af fine gule skærme, eller grønne frøstande til at plukke af. Populær hos svirre fluer, som det ses her. Den er allerede udsolgt i shoppen, men næste år bestræber jeg mig på at have den tilbage.

Didiscus caeruleus



Kniplingeblomst var også en af de sommerblomster jeg ikke fik det optimale ud af. Jeg har den teori at den kræver løs jord og meget varme for at udvikle sig optimalt. Mine blev nemlig plantet i tung jord, det regnede og var koldt, så der skete ikke særlig meget. De var der, men nåede ikke rigtig at folde sig ud. I 2018 får de endnu en chance i bedre jord, og så ser jeg på resultatet senere.
Jeg vil lige nævne at den er op til 3 uger om at spirer, så hav tålmodighed!

Nigella orientalis Transformer 



Nigellas blomster betragtes også som buketfyld. Du kan evt læse om hvordan de dyrkes og plukkes  i et tidligere indlæg. Nigella Transformer, med de lyse gule blomster og specielle frøkapsler er jeg spændt på her i 2018. Jeg har sået den tidligere år, men den bliver næsten altid ædt op af snegle, så slut resultat har været en blandet fornøjelse. Det er skrevet bag øret - DE SKAL BESKYTTES  MOD SNEGLE!

Der findes mange mange flere ’fyld-blomster’ end dem jeg har nævnt. Du er velkommen til at komme med forslag, hvis du ligger inde med gode erfaringer vi andre ’blomster freaks’ kan nyde godt af.  På forhånd tak - hvis du gider J

Kh Susanne.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar