Sider

19.11.11

Tolmiea menziesii – Mor og Barn

Det er en af dem vi kalder for en ‘mormor plante’. Jeg husker at have set den i de fleste vinduskarme da jeg var barn. I dag er det en lidt overset plante som de fleste ikke bliver særlig ophidsede over. Det ved jeg fordi jeg har haft den med på pantemarked, men måtte slæbe den med hjem igen J

Jeg har den under en troldhassel hvor den får lov at passe sig selv. Jeg syntes den er fantastisk som bundække evt. sammen med små løgplanter. Nu hvor der pyntes op i krukker foran hoveddøren hvor der tit ikke er meget lys, er den velegnet, da den også er ’vintergrøn’.

På flere måder er det en 2 i 1 plante. Ikke bare fordi den sætter små børn på sine blade, men fordi den også er rigtig fin som potteplante. Jeg kan lide at lave småplanter  af Tolmiea sent efterår og tage dem ind i stuen. Hvis den står skyggefuld bliver den flot og frodig, og i det tidlige forår kan den plantes ud i haven under træer eller buske, som bundække.

Den kan formeres ved deling, eller ved at stikke bladestilken med ’småbørn’ i pottemuld. Den lille plante holdes fugtig, og efter kort tid har den slået rødder og du har en fin lille Tolmiea uden de store anstrengelser.



Planten i denne blog, er den brogede udgave Tolmiea menziesii 'Taff's Gold'. Den får til gengæld folk til at spærrer øjnene op (hvorfor mon?) Mange forveksler den i første omgang med en Alunrod.
Som regel har jeg ikke en eneste tilbage når jeg pakker min plantebod sammen efter et plantemarked J

Tolmiea menziesii må ikke udsættes for direkte sol eller stå for tørt, hverken ude eller inde.

YSusanne Irming

15 kommentarer:

  1. Jeg tror, at jeg havde den i de første år efter jeg var flyttet hjemmefra. Men at den er god til skyggefulde steder i haven er nyt for mig - troede kun, at det var en stueplante.

    Jeg må have den i tankerne, når jeg engang skal til at renovere og tilplante den mere vilde og skyggede del af haven. Jeg laver lige et link til dit indlæg på min 'plante-blog', så jeg husker den. Tak for tippet :-)

    SvarSlet
  2. Det er da en fantastisk plante, som ovenikøbet godt kan lide skygge. Men jeg vil nok sige, at jeg vil lede efter den med de brogede blade. Jeg har noget med brogede blade, de fænger på en eller anden måde. Tak for tippet - den skal på min »to have liste«!

    SvarSlet
  3. Hej Susanne. Dejligt hvis du er blevet inspireret :O)

    Hej Bente. Finder du ikke 'Taff's Gold'i nærheden af hvor du bor, kontakter du mig bare :O)

    SvarSlet
  4. Jeg købte en Mor-og-barn i foråret, og vist nok broget... (det er altså for mørkt til at jeg vil gå ud og kigge...). Den voksede ikke kæmpestærkt i løbet af sommeren, men måske jeg skal gå ud og knække et lille stykke af til en vinter-potteplante! tak for tippet :o)

    SvarSlet
  5. Hej Fru Friis.

    Det er en god efterårs beskæftigelse (jule sysler kan komme tids nok)
    Jeg satte mine småplanter lidt igang ved at vande med orkide-gødning. Det kunne de vist godt lide, for nu er de jo store som du kan se på billedet :O)

    SvarSlet
  6. Tror faktisk slet ikke jeg kender denne......men den ser da super spændende ud.....og især hvis den kan bruges til bunddække.....det er altid skønt at have ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  7. Lyder super!
    Jeg istemmer koret Susanne. Og det er et godt "salgsarbejde" du laver! Den er lge min smag: en nemt formeringsbar skyggetålende bunddækkeplante. Tak for tippet!

    SvarSlet
  8. Hej Dorte. Jeg vil jo gerne fortælle/informere om denne lille sag som er ved at gå i 'glemmebogen'. Nå lige netop du ikke kender den, har jeg ret i at det er en plante som er overset og ved at forsvinde fra 'havebevidstheden' ;O))

    Landbohaven: Enig, og jeg er næsten sikker på at du kender den :O)

    Hej Marianne. Tak for dine rosende ord. Er du helt vild i varmen over den brogbladede, kan du kontakte mig. Jeg er i 'giver' hjørnet her op til jul.
    Det er bare at sende en mail med adresse. Så får I min, hvor I kan sende et frimærke til....og så sender jeg et blad med en lille plante på :O)
    Det gælder også andre som får hjertebanken over denne 'Taff's Gold'

    SvarSlet
  9. Så blev det dagslys og min plante blev checket - fundet iorden med brogede blade og et skud er knækket af til videreførsel af arten her på matriklen. Dog har jeg blot sat den i vand, er det mon ikke ok??

    SvarSlet
  10. Jeg fik den brogetbladede foræret her i sommer, men troede det var en potteplante, så den står herinde i vindueskarmen. Er det ikke for sent at sætte den ud nu?
    Tak for indlægget, så lærte jeg noget nyt :o)

    SvarSlet
  11. Fru Friis; Jeg har ikke prøvet at sætte denne i vand. Jeg plantede den i pottejord. Ja - jeg tror du skal plante den - ved nærmere eftertanke :O)

    Høneballe; Det er (også) en potte plante ;O)
    Jeg tror ikke det er for sent at plante den ud i haven. Vejret er mildt. Men måske kan du tage et par stiklinge og lave et par småplanter som du holder inde. Så er du på den sikre side :O)

    SvarSlet
  12. jeg vil gerne købe en grøn mor og barn potteplante, altså ikke en broget. jeg bor i birkerød i nordsjælland, er der noget der kan henvise mig til et sted? hilsen inger

    SvarSlet
  13. Jeg har en mor/barn plante ikke så gammel 1 år, nogle af bladene er blevet brun plettede , har stået inde hele sommeren mod nord , måske vand mangel ?? Eller er der nogen der ved hvad det kan være ?? Hilsen Charlotte

    SvarSlet
  14. Hej Charlotte.
    Ingen ide! Måske har den haft det for tørt i sommer.
    Du kan jo prøve at nippe bladene væk, give den nyt jord, og så se hvad der sker.

    SvarSlet