Sider

22.1.18

Cosmos i vaser. Med forbehold.

Hvordan præsentere man en sommerblomst som snitblomst, når nu den faktisk ikke er så fantastisk holdbar i vaser?



I 2017 dyrkede jeg alle de sorte jeg har i shoppen. Jeg er simpelthen vild med den, men måtte sande at den har sin begrænsning som sommerblomst til snit og salg. Set i bakspejlet havde jeg af den grund alt for mange som optog en masse plads - for det gør Cosmos - de fylder og sætter et utal af stilke.


Efter afskæring holder den knap 4 dage, og det er for kort tid. Køber man en buket i en blomsterbutik forventer man mere en 3-4 dages holdbarhed!

Cosmos bipinnatus - Versailles White



Dette på trods leverede jeg de fineste Cosmos i alle former og farver, for som jeg fik at vide, de var rigtig gode i bårebuketter. Gys. Det var ikke det billede jeg havde for mit indre øje da der var gang i frøsåning og udplantning af de mange Cosmos planter. 

Cosmos bipinnatus - 'Xantos'



Som trøst på noget jeg syntes var lidt dystert, kan den jo også bruges i brudebuketter, i bord dekorationer til events m.m. for der skal de jo ikke holde så længe.

Cosmos bipinnatus Antiquity



I 2018 skal jeg have få Cosmos, men de skal bare være der, for de er indbegrebet at en frodig og blomstrende sommerhave.

Cosmos bipinnatus Double Click Rose Bonbon


For længst mulig holdbarhed skal Cosmos plukkes inden den er sprunget helt ud, og sætter de lange gule støvdragere. Det er lidt af en kunst at plukke, for det er uundgåelig at der vil være mange knopper som slet ikke har vist tegn på blomstring, men det ser nu også rigtigt fint ud, om end man går glip af mange helt udsprungne blomster.

Cosmos - Day Dream



Om du vil dyrke Cosmos til pryd, bårebuketter, brudebuketter eller bare som en smuk og længe blomstrende sommerblomst i haven er jo op til dig. Jeg har ikke helt beslutte mig til hvilket formål mine Cosmos skal dyrkes, men de er på min så plan for 2018. Det kunne jo være der sneg sig et par bryllupper ind.


Kh. Susanne.

8 kommentarer:

  1. Dejlig blomst, jeg er helt vild med Xantos, sikke en farve. Jeg vidste ikke, at de ikke er så holdbare, har før haft nogle af de almindelige, men tager næsten aldrig buketter ind, jeg nyder dem i haven 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene.
      Xantos er også en af mine favoritter :)
      Hvis man har mange Cosmos er de fine i en vase, men helst uden andre blomster, da den jo ikke holder så længe, men hvis man ved det bliver man jo heller ikke skuffet :)
      kh. Susanne

      Slet
  2. Cosmos er noget af det nemmeste at dyrke og det mest fantastiske til fyld i bedene. Nu må jeg ind og se hvad du har i Shoppen :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig :)
      Du skal være hjertelig velkommen til at kigge inden for :)

      kh. Susanne

      Slet
  3. Ja, det er jo min yndlings sommerblomst og jeg dyrker både i krukker sammen med edderkoppeplante og ude imellem stauderne. Jeg kan godt se at de ikke er så holdbare i buketter som det er ønskværdigt for dig og at de store planter optager meget plads for andre som er bedre til snit.
    I bårebuketter - tja hvem havde lige set det? Men jo de er jo fantastiske til at give grøftekantslook, så nu kan jeg godt se det :-)
    Af en eller anden grund kunne jeg ikke få fat i Xantos lige da jeg var på udkik sidste år, den var så populær og jeg måtte nøjes med en anden lysegul, som lavede de mest brusende grønne blade, men som desværre ikke kom i blomst overhovedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker: angående dine Cosmos som ikke blomstrede. Mon det kunne have noget at gøre med jorden?
      Jeg har nemlig haft den erfaring at jeg gødede jorden godt og grundigt, med det resultat at jeg fik store grønne buske - nærmest træer - men uden blomster. Cosmos skal gro i mager jord, så blomstrer de nemlig meget mere :)

      kh Susanne.

      Slet
  4. Hej Susanne
    Ja Cosmos er en flot blomst som blomstrer ivrigt og breder sig meget. Jeg har for første gang haft held med mine sidste år, jeg forventer at de har selvsået sig rundt om.
    Jeg synes, det er fint at bruge dem i bårebuketter, de skal jo ikke kunne holde sig så længe. Nok er det en trist anledning, men måske kan det trøste nogle at se på de fine blomster.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Sansynligheden for at du får selvsåede Cosmos er stor, og det er en god ting, for så slipper du for arbejdet med at så og lante ud. :)
      jeg tænker som dig, det er en god ide med et'smukt farvel'. Det var så bare ikke lige det jeg havde forestillet mig da jeg leverede blomsterne.

      kh. Susanne

      Slet