Sider

17.1.18

Digitalis i mange uger til vaser.

I gamle dage, altså før 2017, har jeg ikke tænkt på digitalis som andet end en fantastisk smuk blomst i haven. Som snit blomst er den også smuk og holder 6-7 dage i vaser.

Selvsåede Digitalis i juni.



Den nye sort som allerede blomstrer først år fra frøsåning, er blevet eftertragtet og med god grund. Jeg såede sorten i 2017 og havde et væld at flotte stilke. Den skulle også blomstre andet år, men det kan jeg ikke udtale mig om før til foråret. Lige nu og her har jeg min tvivl, for mine planter ser ikke så sunde ud på nuværende tidspunkt, og enkelte er gået helt ud.



For en sikkerheds skyld er den på listen over de frø jeg skal så i 2018, plus nye sorter af Digitalis som er bestilt og gerne skulle være tilgængelige i shoppen senest i februar. Jeg har dem som pellet frø, fordi de er nemme at håndtere, og der kan sås ét frø i hvert enkelt så-medie, og med den rigtige pottestørrelse, slipper jeg for at prikle, eller forstyrre plantens udvikling mere end det er nødvendigt.

Digitalis hybrid f1 'Camelot MIX' 



Det er en god ide at time frøsåningen, hvis du skal lave buketter eller levere stilke til salg. Det havde jeg ikke selv tænkt på. Konsekvensen; masser af smukke blomster i ferie perioden hvor Danmark nærmest ligger stille!

Digitalis hybrid f1 'Camelot Cream'



Fra frøsåning til blomstring går der ca. fire måneder. Jeg såede i marts og havde blomstring fra juli. Planterne satte blomsterspir frem til efteråret, men de første spir var de kraftigste og flotteste til buketter. Fra august og frem syntes jeg de var lidt kort i stilkene. Om det kølige vejr havde noget at sige ved jeg ikke.

Digitalis hybrid f1 'Camelot lavender'



Frøene kan også startes sent efterår, stillet i drivhus og plantes ud i foråret, for meget tidlig blomstring. Det fik jeg ikke gjort i 2017, men noget jeg vil gøre et forsøg på at huske frem over. Jeg bilder mig ind at, hvis jeg sår i april og maj, vil jeg have smukke spir i august og september. I det tidlige forår vil jeg have Digitalis fra året før - måske, og forhåbentlig blomstrende Digitalis fra forår og frem til begyndende efterår.



Plukningen af Digitalis er efter de samme principper som de fleste andre sommerblomster med spir. De skal plukkes når ca 1/3 af blomsterne er sprunget ud, og inden de får besøg af brumbassen, for når de smukke klokker først er besøgt, falder de af efter kort tid.

Digitalis høstet i oktober måned



Digitalis er velkendt, og måske vidste du det meste i forvejen. I det tilfælde håber jeg du har nydt billederne af denne skønhed og glæder dig lige så meget som mig til at gense masser af blomstrende Digitalis i haven om ikke så længe.

Kh. Susanne.


6 kommentarer:

  1. digitalis er faktisk nogle skønheder :) - de får også lov til at sprede sig rundt i vores have

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig Tim.
      De pynter og er ren fornøjelse for brumbasser og os på to ben :)

      Slet
  2. Jeg sad og kikkede i Karstens nye blogliste og faldt over din blog, som jeg blev ret begejstret for. Jeg kan navnlig godt lide dine indlæg om sommerblomster, her er mange gode tips at hente.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna.
      Velkommen til min blog. Dejligt at høre at det jeg skriver kan bruges som inspiration i din have. Det er jo hele ideen med dette skriveri :)
      kh Susanne

      Slet
  3. De pastelfarvede Digitalis er så yndige og jeg må helt sikkert så nogle. Jeg hører til den type som lader dem så sig selv og det er som regel de stærk pink som klarer det bedst. Det har også den konsekvens at der er nogle år hvor jeg næsten ingen Digitalis har og det er for dumt.
    Den slumrende havetosse i mig er begyndt at vågne,det tog lang tid i år, men nu skal jeg vidst snart købe nogle frø....
    Tak for et inspirerende indlæg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Jeg har også de selvsåede i haven. Dem uden noget arbejde overhovedet :)
      Et år var alle mine digitalis hvide!
      Sorten der blomstrer første år er rigtig god, for man bestemmer selv hvilke farver man vil dyrke.
      Hvis du påtænker at købe frø hos mig skal du lige vide at der komme et par nye sorter i løbet af de næste uger, bla. den fersken farvede digitalis Dalmatian Peach, som jeg glæder mig til.

      kh. Susanne

      Slet