Sider

11.1.15

Te af Lungeurt - Pulmonaria officinalis

Den kender de fleste, specielt fordi det er en af de planter som hilser foråret velkommen. Hvad jeg ikke lige har hæftet mig ved - utroligt nok, er at det er en lægeplante. Navnet burde jo have fået mine klokker til at ringe. Pulmonaria betyder ’lunge’ og officinalis indikerer at der er tale om medicinske egenskaber. Men sådan er det når man har mest fokus på hvordan ’ting’ tager sig ud, og helt overser indhold.

Pulmonaris officinalis.



Ved nærmere undersøgelse er Lungeurt brugt i urte te, og skulle være god til at løsne slim og mindske irritation ved hoste og styrke luftveje.

Jeg har forskellige Lungeurt, men det er ikke alle der har ’efter navnet’ officinalis. Til naturmedicinsk brug er det den gamle og velkendte flerfarvede lungeurt med hvidplettede blade, og den hvid-blomstrende Pulmonaris officinalis ’Sissinghurst White’. 

Pulmonaris officinalis ’Sissinghurst White’.



HER kan du læse mere om de forskellige sorter.
Lige nu fejler jeg ikke noget, men det skader vel heller ikke at tage mig en urte te, og styrke mine luftveje, og så kan jeg samtidig finde ud af om det er en ingrediens der skal ind i mit ’urtekammer’ hvis det er noget jeg godt kan lide.
Årstiderne har et godt bud på Lungeurte-te HER



Billede lånt her

Velbekomme :)


DET SKAL DU BRUGE:
2 spåner peberrod
1 lille spån citronskal
Smag til med citronsaft
½ l kogende vand
10 stilke lungeurt
Lad trække i 5 min og si teen.

5 kommentarer:

  1. Jeg var ikke klar over at man kan lave te af lungeurt, det var dog spændende - må prøves.
    God dag

    SvarSlet
  2. Blog encantador,gostei do que vi e li,e desde já lhe dou os parabéns, também agradeço por partilhar o seu saber, se achar que merece a pena visitar o Peregrino E Servo,também se desejar faça parte dos meus amigos virtuais faça-o de maneira a que possa encontrar o seu blog,para que possa seguir também o seu blog. Paz.
    António Batalha.

    SvarSlet
  3. เมก้าสล็อต เว็บตรง สล็อตแตกง่าย สมัครฟรี ทุนน้อยก็เล่นได้ เดิมพันกับค่าย เมก้าสล็อต รับรางวัลแจ็คพอตสุดพิเศษ
    Megaslot ค่ายเกม pigspin เกมสล็อตออนไลน์ ใหม่ล่าสุด แตกง่าย เว็บไซต์สล็อตที่มั่งคั่งทุกการพนันสล็อตออนไลน์

    SvarSlet