Sider

4.12.14

Kage med proteiner

Der er et syndigt land - i december i Danmark, og sikkert også andre steder i verden. Der bages, koges, brases, smages og smovses i sukker, fedt, svin, ko, forskellige fjerklædte væsner og alle mulige skønne, velsmagende og meget helbreds skadelige madvare. Det kan vi slet ikke lade være med, for det høre december og julen til.

Det feder først i januar, men pyt med det, for her går vi på slankekur, i fitness center, eller vi skruer os ned i det fineste trænings tøj vi fik i julegave, og løber ud på de sneklædte fortove (hvor vi risikere at blive kørt ned af en sneplov) Nu skal al juleflæsket trænes væk inden foråret, hvor vi skal kunne være i vores sommertøj. Og sådan er det hvert evigt eneste år. Og det bliver nok aldrig anderledes.

Men der er hjælp på vej kære venner. En chokoladekage med proteiner. Og den smager FANTASTISK, selv om den er uden gluten og lavet med sorte bønner.



Mit helbred har her på det sidste skrantet lidt. De indre organer gør vrøvl og kræver lidt ekstra pleje, så jeg er gået i gang med at studere madvare, og pille ingredienser ud som ikke gavner mit helbrede, i et forsøg på at få ’maskineriet’ til at fungere optimalt igen. Det handler for mit vedkommende om fedt (det rigtige og det ikke rigtige) sukker og mælkeprodukter (nedskæring og besparelse). Masser af fiber, urter, vitaminer, mineraler og jeg skal komme efter dig ....

Jeg må indrømme at jeg rynkede lidt på næsen da jeg så nedenstående opskriften, som er nææææsten sund.  Sorte bønner i en kage - den havde jeg ikke lige set komme!





Bliver du lige nu og her fristet, skal du sætte sorte bønner i vand med det samme og lægge sådan ca. 1/½ banan (skåret i skiver) i fryseren, for så kan du bage allerede i morgen.


Her kommer opskriften:

En lækker Glutenfri (ikke sukkerfri) chokoladekage. For glutenallergikere og andre sundheds freak. Eller for dig der vil prøve noget nyt, og ikke har lyst til at blive kørt over af en sneplov i januar!

200 gr. kogte sorte bønner
100 gr. blødt smør
100 gr. rørsukker
100 gr. frosne bananer
100 gr. smeltet chokolade (minimum 70%)
Lidt vaniljepulver
1 nip salt
2-3 spsk. kakao
1 tsk. bagepulver
½ tsk. natron
1 tsk. kardemomme
5 små æg
Revet skal af en økologisk appelsin (kan slet ikke undværes)
Et par håndfulde hakkede valnødder

Blend bønnerne og æg i blender og kør til bønnerne er helt moste. Tilsæt sukker, frossen banan stykker, smør og blend til massen er glat.

Tilsæt den afkølede smeltede chokolade og blend igen. Skrab dejen ud i en skål og rør forsigtigt kakao, vanilje, bagepulver og natron i dejen. Vend hakkede valnødder i til sidst.

Hæld dejen i en smurt springform og bag 45 min. Ved 180 grader.Dejen kan også fyldes i muffins forme (12 stk.) og bages ved 185o i ca. 35 min.

Server gerne med cremefraiche eller flødeskum, hvis du kan tåle det ;)

Inspirationen fik jeg her Jytte Grøndahl

ps: Jeg har modificeret opskriften så den passede til den ’maskinpark’ jeg er i besiddelse af :)

5 kommentarer:

  1. lyder lækkert :) men hvad er "sorte bønner" er det chokoladebønner ???

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim.
      Sorte bønner er - sorte soya bønner. De købes som tørrede sorte bønner og lægges i blød i et døgn :)

      Slet
  2. Havde jeg haft sorte bønner i huset ville jeg være gået i gang med det samme, men de SKAL indkøbes, for den kage er da lige til mig med cøliaki og altså minus gluten. Tak for inspiration og opskrift - den glæder jeg mig til at prøve.
    God weekend.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  3. Du kan rolig glæde dig. Dejen kan bruges som grundopskrift, og tilsættes forkellige smags-oplevelser :)
    God fornøjelse Anita.

    SvarSlet