Sider

3.1.15

Spirer

I år dyrker jeg spirer så det gør noget. Det gjorde jeg også for 25 år siden, men så gik det lidt i glemmebogen, men er nu tilbage og blevet en trend igen, heldigvis for det.






Jeg elsker knasende sprød salat, og helst et par gange om dagen. Hjemmedyrket spire et godt supplement til andre grønne ting som er gode i salatskålen, de kan også lige smækkes i en bolle med ost, eller kværnes med i en smoothie. En sund aktivitet på flere måder, når nu vi ikke rigtig kan komme ud og rode i jorden - endnu da.





Der er rigtig mange forskellige frø som man kan få til at spirer og du kan se nogle af dem HER. Der er også en beskrivelse af hvad de indeholder af vitaminer, mineraler og andet som er godt for helbredet, og det er noget vi er meget optaget af her efter ’jule-fedteriet’ - ikke sandt?





Nu hvor jeg har eksperimenteret lidt har jeg nogle favoritter som jeg godt gider tygge mig igennem. Bønner og lindser er for grove og kraftige i smagen til mig, så jeg holder mig til nogle få, som er alfalfa, bukkehorn, rødkløver, solsikke og sidst men ikke mindst karsefrø.



Man kan købe sig fattig i forskellige spireglas og bakker, men det er ikke nødvendig. Jeg forsøger som sædvanlig at ’genbruge’ det jeg har. Dog investerede jeg i nogle specielle glas, og købte lidt brudeslør/tyld og det fungerer fint.




Rigtig god fornøjelse

2 kommentarer:

  1. Det ser godt nok både sundt og lækkert ud. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er begge dele Jette. Og man bliver afhængig :)

      Slet