Sider

4.4.13

Frøsåning af Scabiosa atropurpurea

Den skønneste sommerblomst - Scabiosa atropurpurea - kan volde problemer når du frøsår den. Hvis dine ikke spire er det nok fordi du ikke sår dem korrekt! Frøene skal nemlig have lys for at spire.

Scabiosa atropurpurea mix.


Enkeblomst, som den også kaldes, er fast på menuen næsten hvert år i min haven.

Scabiosa atropurpurea 'Black Knight'



De er så flotte i buketter. Stilkene er lange, farverne pragtfulde. Og jo mere du plukker jo mere blomstre de.

Sådan gør du:
Frø med skørt stikkes ned i overfladen uden at dække. Hold fugtig ind til spiring. Dæk evt. med film.


Frø uden skørt trykkes ned i overfladen. Holdes fugtig frem til spiring. Dæk evt. med plast.

God fornøjelse.


12 kommentarer:

  1. Ahaaaaaa.....se der blev jeg igen klogere - måske det er derfor jeg havde så magert et udbytte sidste år at jeg helt har opgivet dem i år......men ved du hvad det skal prøves igen efter din opskrift tak for det søde Susanne ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. ....og en bestilling er nu røget afsted - god fornøjelse med at pakke ;0)

      Slet
    2. Selv tak søde Dorthe :O)
      Jeg har lært af skade - sået uden resultat!! Så må man jo nær studerer problemet og finde en løsning. Tak for din bestilling. Og undskyld fristelsen ;O)

      Slet
    3. De skønne frø er kommer sikkert frem og jeg vil nu til at så....igen ;0) Spændt er jeg især på chokoladefrøene......og ikke mindst mine børn forventer et højt udbytte om nogle måneder ;0)

      Er frøene fra Løvehale og Green apple stratificeret eller syntes du jeg skal vente med at så dem til efteråret???

      Knus og tak
      Dorthe

      Slet
    4. Hej Dorthe.

      Frøene er ikke stratificeret. Det bliver en længere smøre, så jeg skriver en mail til dig :O)

      Slet
    5. Tusind tak for det....jeg har lige kigget til frøene og sørme ikke om Scabiosa er begyndt at spirerallerede sammen med et par stykker af den ene kongelys........SKØNT ;0)

      Slet
  2. Nå for pokker - det bliver spændende at se, om der kommer gang i mine... Ellers må jeg jo få fornøjelsen af at så igen. Det ville da lige have været nemt med en henkastet kommentar på frøposen, ik'?
    Tak for tippet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie-Louise.
      Jeg håber dine frø spirer. Jeg indrømmer- med røde kinder - at jeg havde glemt det da jeg såede de første i starten af marts. Og de frø så jeg ikke et pip til. De begynder ellers at rører på sig allerede efter 4-6 dage. Så efter 2 uger smed jeg så bakken ud, såede igen, og ærgrede mig over min dårlige hukommelse!!

      Slet
  3. Hej Susanne.Har også sået hvid scabiosa.Og de kom hurtigt op,så jeg håber de vokser til.Skønne er de.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Har man først haft Scabiose i haven er de svære at undvære. Gad vide hvad det er for en Scabiose det er du har sået - staude eller sommerblomst?

      Slet
  4. Tak for tippet :-) Det vidste jeg ikke. Jeg har sået dem i år, og de kom heldigvis fint op, selvom de blev dækket med jord. Såede dem i drivhuset.

    Kh. marlene

    SvarSlet
  5. Jeg har i min tidligere have haft skabiose i de farver dit billede her viser, men kan ikke opstøve dem i andet end bordeaux og hvid nu. Hvor har du fundet det?

    SvarSlet