Sider

25.5.12

Lus i Jordbær

Sidste år anlagde jeg  to nye jordbærbede. Godt med heste møg i jorden. Det ene blev tilplantet sidst i juli og det andet sidst i august. Bedet fra sidst i juli har de flotteste og store planter med masser af blomster/bæranlæg. Ih hvor jeg glæder mig til at høste.


Jeg har dog opdaget at der er kommet bladlus på planterne i det ene af bedene. Det har jeg aldrig været udsat for før! Det betyder samtidig at myrene laver tuer under planterne og holder dem som 'husdyr'.Jeg holder skarpt øje og spuler stængler og blade i et væk, samtidig med at jeg piller bladlusene af, for jordbær skal jeg altså have. Sikke et arbejde!!


Der var desværre også et par blomster der fik frost i det tidlige forår. Det er de blomster som får et sort center. Dem nipper jeg vær, for de vil ikke give bær alligevel. Heldigvis var det ikke så mange.


Har du - eller har du haft denne plage, som jeg har lige nu?

4 kommentarer:

  1. Ja både lus og myrer er svære at komme udenom og lige nu har jeg lus i knopurt og roser (og sikkert også andre steder), men heldigvis kan man spule lusene væk.
    Snegle, lus og andet utøj var en af årsagerne til at jeg nedlagde urtehaven, men det er nu skønt at kunne nippe sine egne jordbær og det ser ud til at du får dejlige jordbær:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er noget af en beskæftigelse med en urtehave af netop de grunde du nævnet. Det er skønt at høste mad fra haven, men det er nemmere at købe i supermarkedet og bruge tiden på blomster ;O)

      men jordbær kræver ikke så meget, bort set fra hvis der kommer lus i som hos mig!!

      Slet
  2. Aldrig i jordbærene. Rigtig god kamp.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det fænomen har jeg nu heller ikke været udsat for før. Fuglene har ædt dem, sneglene har ædt dem, men aldrig lus!!

      Slet