Sider

1.12.11

Marietidsel

Silybum marianum
For et par dage siden sad jeg og googlede på Almindelig Svinemælk, og kom tilfældigvis til at læse om Marietidsel i samme anledning.
Første gang jeg så denne usædvanlige gevækst, var i min egen have for 7 år siden. En tidsel med brogede blade som var kommet ind i haven på mystisk vis. Jeg anede ikke hvad det var, men lod den stå for at nærstudere den. Den stod i skygge tæt ved hækken og blev aldrig ret stor, og fik heller ikke blomster. En veninde som ved mere end jeg, kunne fortælle at det var en Marietidsel. Året efter var den væk, og jeg glemte alt om den.
For et par år siden fik jeg ved en tilfældighed fat i nogle frø fra planten, såede den inde i april, og plantede den ud i maj måned. Den er rigtig flot når den står i fuld sol og udvikler sig med store hvidplettede blade og de smukkeste blomsterstande. Med lidt snilde (handsker og saks) kan den bruges i dekorationer og buketter.
Jeg har eksperimenteret lidt med planten siden da. Det er en god ide at forspire den og plante den ud i haven når den har en pæn størrelse, dvs. 5-6 blade, ellers ender den som ’fri salat bord’ i sneglenes maver! Den skal også plantes lidt strategisk, for den får store torne som stikker, og det kan være ganske provokerende J
For at komme tilbage til starten fandt jeg ud af at Marietidsel er en læge plante  da jeg googlede. Den virker helende/lægende på lever og galde LÆS HER . Nu fortryder jeg at jeg ikke samlede endnu flere frø til at lave en helbredende te af.
Anvendelse af Marietidsel frø:
1 spsk. frø pr. 1/4 liter vand sættes i blød natten over, koges 5 - 7 min. Afsies. Drik 1 - 3 kopper dagligt.
Næste år vil jeg helt sikkert samle mig et lager ud over dem jeg har til salg i min webshop. (for nu lige at reklamere lidt)







YSusanne Irming

6 kommentarer:

  1. Sjovt nok så dukkede der én enkel plante af marietidslen op hos mig i år. Jeg fik et par stykker fra mine forældre for mange år siden og har ikke set den siden da. Men den i år nåede desværre ikke at blomstre, så der var frø at tage. For selvom den stikker, så er bladene meget smukke i et hvidt bed.

    Jeg vidste ikke, at det var en medicinplante, men vi bliver jo så kloge her i blogland af alles forskellige viden og søgen på viden :-)

    SvarSlet
  2. Hej Susanne. Jeg anede heller ikke at det er en medicinplante før for et par dage siden. Det er jo lidt interessant :O)

    Det du skriver bekræfter mig i min erfaring med at forspirer for at sikre at man får blomstring ;O)...og at den skal stå i fuld sol!

    SvarSlet
  3. Sikke et spændende indlæg :-) Jeg har aldrig haft planten, men kender den dog godt. Den har virkelig et smukt løv.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  4. Hej Marlene.

    Ja fra bare at være en tidsel, blev det til en stor og flot blad-plante med smukke blomster, og pludselig er det også en ualmindelig sund lægeurt. Det er interessant :O)

    SvarSlet
  5. Marietidslen er en flot plante med smukke blomster og skønne blade.
    Første gang jeg så den var ved en havevandring. Jeg søgte efter den i flere år og var så heldig at få en. Den kom også året efter, men nu er den desværre væk igen.

    SvarSlet
  6. Landbohaven; Marietidsel er 1-2 årig. Man er heldig hvis den overlever en dansk vinter :O)
    Jeg har frø af den i netbutikken. Bare klik løs. Der er gratis frøforsendelse - resten af dette år ;O)

    SvarSlet