Sider

3.2.11

Hvide Jordbær - Jordbær -' White Soul'

Jamen jordbær er altså røde, vil nogen hævde. Det kan ikke være den halve sandhed, for jeg har i flere år haft hvid jordbær!
Jeg købte frøene i England, såede dem i vinduskarmen og fik en flok små planter til at titte frem. Der gik lige en sommer inden de begyndte at give noget videre. Men da de først var vokset til skal jeg love for at, sådan en lille plante kunne levere varen.


Jordbærrene er ikke så store som almindelige røde jordbær, men større end skovjordbær. Det var lidt af en lære proces med de hvide jordbær, for hvornår er de egentlig modne, når de er hvide? Plukker man dem for tidligt, smager de surte og det er ikke nogen fornøjelse. Jeg fandt ud af at de bliver cremfarvede og lidt bløde at røre ved, når de er modne. De har en helt speciel sød og parfumeret smag, man skal bare lige lære hvornår de er klar til at blive høstet.


Der er flere grunde til at jeg er glad for mine hvide jordbær. De sætter ikke udløbere, eller breder sig som ukrudt og fuglene tager dem ikke. Højest sansynligt på grund af farven? Den formeres ved deling ca. hvert andet år. Sidst men ikke mindst, den giver bær hele sommeren og efteråret ud. Men det er dog påkrævet at have mange planter, hvis man vil høste mange bær, på grund af jordbærrets størrelse.


Planten egner sig rigtigt godt til krukker og specielt til dem der ikke har så meget plads. Den kan også plantes i udkanten af et staudebed. Den vil trives de fleste stede, bare den får sol, gødning og vand.
Jeg kan varmt anbefale hvide jordbær hvis man vil prøve noget der bare ER anderledes.



4 kommentarer:

  1. Å, jeg er så enig. Momsegodt!
    Disse hvite jordbærene er en foredling av vanlige skogsbær. Jeg har de både i hvit og rød, og de er en favoritt hos meg også, av samme grunner som du oppgir.

    Det er frø å få flere steder, bla Impecta har en god sort med navn 'yellow Wonder'

    SvarSlet
  2. Hej Anne.

    Jeg huskede ikke navnet på dem. 1000 tak :O)
    Måske skulle jeg prøve den røde også.

    SvarSlet
  3. Hej Susanne

    Så fik jheg tid til at kigge forbi din blog, og den ser rigtig fin ud. Det ser ud til, at du har ret godt styr på det med akelejer, så derfor lige et spørgsmål...Jeg har fremdyrket nogle akelejer ved navn Green apple, som hvis alt går vel skal blomstre første gang i år, og jeg er så spændt. Nu er jeg så kommet i tvivl, fordi jeg har smmidt nogle frø fra blå akelejer samme sted - er der ikke noget med, at akelejer kan "parre" sig så jeg ikke kan regne med farven, eller er det blot noget jeg har bildt mig ind?
    Smager de hvide jordbær i øvrigt ligesom de almindelige røde bær?

    MVH Vibs

    SvarSlet
  4. Hej Vibs.

    Hvis du har frøsået 'Green Apple' vil du højest sansynlig få 'Green Apple' Og fordi du har smidt frø i nærheden i en anden farve ændre det ikke noget.
    Når dine Green Apple blomstre og senere sætter frø, risikerer du at få et 'blandings frø'. mellem de forskellige akelejer du har i haven, Men det skal du ikke være ked af. Jeg har sået Green Apple hvor der var de flotteste eksemlarer med en anelse rosa, og andre med en anelse blå i blomsterfarven.Yndige!
    Men det er så bare ikke Green Apple - for de er lime grønne lige når de springer ud.

    Hvis du vil sikre dig mest muligt, hvad frø-ægthed angår, skal du isolere f.eks den akeleje du gerne vil vidreføre. Helt sikker kan man dog aldrig være.Jeg har købt akelejefrø PonPon...og ud af en hel frøpose fik jeg en eneste, resten var hverken 'fugl eller fisk'.

    SvarSlet