Sider

26.7.13

Unikke Ridderspore - Delphinium



På grund af den varme sommer er der travlt i min lille blomster Café. Jeg skal vande fra morgen til aften, rykkes rundt på planter, så de får lidt skygge, og det er meget udmattende at opholde sig i solen.
Jeg har før skrevet og berettet om en speciel Ridderspore, som bare dukkede op i haven ved egen hjælp. Jeg kalder den ’Cafeens Ridderspore’, for at kunne holde styr på de mange Ridderspore jeg efterhånden har.




Sidste år tog jeg igen frø af ovenstående, og såede en kasse sidst i august. De nåede at spire og blive pænt store planter inden vinteren.

Green Twist.


Ukendt.


Jeg mener helt bestemt at kunne se ’rester’ af dem i mine frøplanter.

Jeg opbevarede kassen i drivhus under fiberdug vinteren over, og så snart det blev lunere i vejret tittede de frem, og så blev de plantet om i store potter. 

Jeg kan næsten ikke få armene ned af begejstring. Jeg har nu en flok helt unikke Ridderspore. Dem kalder jeg selvfølgelig ”frøplanter af Cafeens Ridderspore”. Herunder  kommer resultat af nogle af mine frøplanter.



Mon ikke der er lidt 'Dusky Maiden' i denne?
Smukt rødlilla eksemplar.


Desværre kommer de ikke helt til sin ret på billederne. De skal faktisk ses IRL. Den kobolt blå farve som nogle af blomsterne har, kan mit kamera vist ikke rigtig genkende!

Tips til frøsåning af Delphinium:
Som hovedregel skal frøene være friske. Dvs. fra indeværende år. Det bedste resultat opnås ved at så sidst i august- først i september. Så får du blomstring kommende sommer.

DEN BESVÆRLIGE MÅDE: Du kan så i potter og nå at prikle om i kasser, med 4-5 cm. i mellem hver plante inden vinteren. Opbevar i drivhus dæk med fiberdug vinteren over. Start ikke med at vande planterne i foråret, før du kan se at planterne har 3-4 blade, og du er sikker på at der er frostfrit hvor du opbevare dine planter. Pot om i store potter, og plant ud på friland fra maj.

DEN NEMME MÅDE: Hvis du har mange frø kan du så i kasser hvor 2/3 er almindelig havejord og den øverste 1/3 del er priklejord. Spred en masse frø ud på jorden og dæk med priklejord. Når frøene spirer tynder du ud, så der er 4-5 cm. i mellem hver plante. Opbevar kassen i drivhus vinteren over. Dæk med fiberdug. Start ikke med at vande i foråret, før du kan se at planterne har 3-4 blade og du er sikker på at der er frostfrit der hvor du opbevare dine planter. Pot om i store potter, og plant ud på friland fra maj.

Frø af Delphinium kan også forspires inde i vinduskarmen fra marts.

13 kommentarer:

  1. De har også fanget mig, de riddersporer. Og ligeledes har jeg mange frøplanter, som er meget forskellige. Allermest prøver jeg dog at opformere dem med mørke øjne og ellers brunlige/sorte markeringer.

    Men vandingen tager også snart livet af mig.
    Og der skulle gerne være lidt tid til andet også.

    SvarSlet
    Svar
    1. De ridderspore ville jeg gerne se Helga.
      Vi skal ikke klage over vejret, men vi må gerne ønske regn ;O)

      Slet
  2. Hvor smukt dine ridderspore er kan godt forstå du er stolt over dem,kanon flotte.Det med frø er jeg ingen ørn til ville håbe jeg havde sådan en tålmodighed...jeg kommer let til at flå dem op når der skal luges...lidt råd måske ville være dejligt af en så erfaren en som dig..
    god sommer fortsat..men husk også at nyde det...
    hilsen fra plateauet-haveliv.

    SvarSlet
  3. Hej Grethe.

    Tak for hilsen i sommervarmen.
    Jeg kommer selv til at luge noget væk jeg har sået, og det ærgrer mig lige meget hver gang. Jeg så mest i potter eller kasser af samme grund. :O)

    SvarSlet
  4. Åhhhhhhhh, hvor er de smukke!!! Jeg er fuldstændig solgt, specielt den første kan jeg slet ikke få øjnene fra. Suk, så er det jeg fortryder at jeg klippede ned, må ud og se, om jeg kan redde lidt frø, der er stadig et par med blomst. Sommeren har jo været perfekt til riddersporerne i år, i hvert her. Kh Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette.
      Riddersporene er gået helt amok i år. Mange af dem er blevet højere end mig.....over 160 cm. ;O)
      De elsker sol og varme, og det har vi haft masser af. Mon ikke du kan få frø af dem du har tilbage. Det håber jeg.

      Slet
  5. Riddersporer er så flotte og majestætiske, når de står med deres lange blomsterstande mellem lavere stauder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi.

      Jeg vil ikke undvære dem selv om de laver rod i billedet, hvis jeg ikke får gjort det man skal gøre - vande når det er tørt og binde dem op .... inden det er for sent ;O)

      Slet
  6. Sikke fine riddersporer, du har fået ud af din café-plante :) Hos mig er riddersporer = snegleguf, så jeg har ingen, men må nyde dine billeder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte.
      Det er helt sikkert en af sneglenes favoritter. Der skal holdes øje og passes på. Når bladene er omkring de 25-30 cm høje, gider sneglene dem ikke så meget.

      Slet
  7. Tak for frøintruktionen! Jeg kunne godt tænke mig nogle flere- så jeg må i gang.
    Hilsen Jette

    SvarSlet
  8. Hej susanne.
    Jeg er helt ny på ridderspore området. Hvornår kan jeg tage frø fra min plante? Frøstandene er stadig grønne.
    Mvh Lisette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har desværreikke set din kommentar før nu. Håber du fandt ud af at tage frø af dine Ridderspore.
      kh. Susanne

      Slet