Sider

14.4.12

Jeg har sagt det før

Og jeg vil højest sansynligt sige det igen "I år vil jeg ikke så så meget". Lige meget hjælper det. Jeg kan ikke finde ud af at begrænse mig!






Det er ris til egen bagdel. Pladsmangel og masser af arbejde med at prikle, vande og rykke rundt på potter og bakker for at få det hele til at være der. Og så har jeg ikke engang sået halvdelen endnu. Jeg mangler sommerblomsterne!


Ellers er det jo ren nydelse i haven lige nu.Det popper op alle vegne. Jeg nyder specielt alle de mørk bladede som skiller sig ud i mængden.
Her er det vortemælk Euphorbia dulcis 'Chameleon'. Navnet 'Cameleon passer rigtig god til planten. Den skifter nemlig farve som vinden blæser. Sommeren over får den lidt mere grønt i bladene, for så at få en fantastisk ildfarve ud i efteråret.






Geranium Wlassovianum er jeg også blevet meget begejstret for. Først de mørke blade i det tidlige forår. Den får mørke grønne blade i løbet af sommeren og står med de smukkeste rødlilla blomster lige frem til frosten. I efteråret får bladene også meget smukke 'høstfarver'
Jeg har den stående under et blommetræ hvor der ikke er så meget andet der kan gro.


Og så lige Wlassovianum om sommeren 
God weekend.

27 kommentarer:

  1. Men man bliver jo grumme fristet når man sidder på en kold og mørk vinterdag og kigger frøkataloger... de burde vedlægge en advarsel! ;-) Jeg skylder dig en opdatering på ridderspore og gyldenlak frø fra din give-away: Riddersporerne blev sået i efteråret, men har kun givet en enkelt plante. Den er tilgengæld blevet stor og fin, og er priklet over i sin egen potte. Gyldenlakkerne er så småt på vej i blomst, de har stået i drivhus indtil nu. Hvad jeg lige kan se på knopperne, er der kun en, der bliver lilla - de andre har mere rød/orange skær. Så jeg venter lige lidt med at plante dem ud i bedene, til jeg kan se mere farve!

    SvarSlet
  2. Hej Anette hvor spændende.
    Angående Gyldenlak er det interessant. Den krydser sig nemlig og jeg har være spændt på om der ville komme mest af det ene eller det andet. Hvis du får tid og husker det, kan du tage stiklinge af den rødlilla og på den måde beholde farven. Den er nemlig ikke sådan lige at finde :O)

    Giv endelig tilbagemelding på Riddersporen. Hvilken farve og form vil den mon få?

    SvarSlet
  3. Hold da helt op, det er da vist fast arbejde, du har fået dig der ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sikkert og vist. Masser af fast arbejde hvert forår :O)

      Slet
  4. Det er fast arbejde du der har gang i, men også mange glæder, når det lykkes :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig Vivi. Jeg har efterhånden en masse planter 'der er lykkes' :O)

      Slet
  5. Hold da op, du har mange planter at passe.

    Det er et meget smukt løv, den geranium har. Ja, blomsten er da også flot :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er så køn - også - og især når den blomstre :O)

      Slet
  6. Herligt så frodigt det ser ud, men jeg kan godt sætte mig ind i det med begrænsningens kunst!! I år har jeg dog lært mig selv, at jeg ikke behøver at så hele posen med frø, - så er der måske også lidt til næste år. Indtil nu går det faktisk ret godt ;o)

    Jeg er også ret vild med det mørke løv, jeg har en mørk geranium men den du viser der changerer i farven er rigtig fin, jeg må på udkik :o)

    Hvad angår gyldenlak og riddersporen fra dig, er det en lidt blandet historie. Jeg er lidt i chok over at Anette kan præsterer knopper på gyldenlakken, det kan jeg absolut ikke. Status er:
    Gyldenlak spirede fint i efteråret, men har været lidt langsom her i foråret, der er dog liv i de fleste spirer. Forleden dag priklede jeg dem om, og pludselig gav en af spirerne op og faldt sammen... suukk... jeg tror dog stadig på resten, men knopper er der langt fra.
    Riddersporen må jeg desværre erkende ikke har vist et eneste livstegn, meget-meget trist syntes jeg nok. Noget må jeg jo ha' gjort forkert. Sorry!

    Ellers er vi glade og ved godt mod, for keder os det gør vi jo ikke... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fru Friis. Jeg har gjort mig den samme vane. Jeg sår 20-25 af hver. Det betyder bare at jeg sår flere forskellige sorter og arter - og så er jeg jo lige vidt ;O)

      Skidt med de der Ridderspore. Måske var det frøene der ikke virkede? Angående Gyldenlak så skal der nok komme fut i dem hvis du stiller dem i drivhus.

      Slet
    2. He-he... jeg tror du har ret ang. antal og forskellighed, og nu troede jeg lige at jeg var smart!! På den anden side er det da også sjovere at få af flere end omvendt! ;o)

      Slet
    3. - der manglede vist et "få"...

      Slet
    4. Får, får får får....nej får får ikke får får får lam ;O)

      Jeg forstod skam godt hvad du mente Jette *fnise*

      Slet
  7. Det var da et imponerende indendørsarrangement, du der har :) Hvad er der i potterne?

    Jeg har først forkultiveret forleden dag, så det varer lige lidt, inden jeg skal igang med at prikle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har forskellige sorter af tomat og chili. Stauder og krydderurter. I dag har jeg sået 11 forskellige Akelejer. Hvor skal jeg have dem?....aner det ikke, men nu kan jeg snart tage drivhusene i brug, så bliver der vel plads igen :O)

      Slet
  8. Ja du har da godt nok en vis portion. Jeg plejer også at have ´for meget´, i år har jeg dog været lidt mådeholden indtil nu.

    Men du har jo også to haver, at fordele det i, ikke?

    God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne.

      Jeg husker alle dine småplanter i drivhuset....i drivhus :O)

      Jo jeg har 2 haver, men desværre kun 2 ben og 2 arme ;O)

      Slet
  9. Ja, du keder dig ikke, Susanne - du ved jo også godt, at lediggang er roden til alt ondt... Jeg har også fået sået (eller min mand, rettere) og vi har 4 vindueskarme i de ikke-benyttede børneværelser fyldt og snart også drivhuset. Dine små stedmoderblomster går det dog langsomt med, men der er vist liv i de fleste.

    Jeg er ret vild med de to mørkløvede planter du viser, altid inspirerende nyt hos dig:)

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Gad vide hvad du har sået i alle dine vinduskarme?

      Mine stedmoder/violer er snart store nok til at blive plantet ud i krukker.

      Mørkløvede planter er guf. Især på denne tid hvor alt bliver grønt. Det giver oplevelser til øjnene :O)

      Slet
  10. Åh hvor jeg kender det, hi hi. Det ligner min 'børnehave' :-) Jeg har nu heldigvis flyttet meget i drivhuset, for jeg har ikke så god plads indendørs.
    Jeg sår heller ikke så mange af hver. Hellere mange forskellige, sådan ser jeg også på det. Ellers kan vi jo aldrig få prøvet alle de skønne frø der er i verden, vel? :-)
    Det er skønne mørkbladede planter. Hvert år siger jeg til mig selv, at jeg må have vortemælk. Måske bliver det i år?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne.

      Jeg tør ikke rigtigt sætte frøsåede planter i drivhus endnu. I nat har der været minus grader her i midt jylland! Men jeg håber på at jeg kan flytte det meste i denne uge, undtagen chili og tomat. Jeg vil hellere leve i plante rodet end miste dem på grund af kulde, nu jeg har haft alt arbejde med at så, prikle og vande.

      Der findes så mange smukke vortemælk. Jeg tror det bliver det næste jeg skal samle på :O)

      Slet
  11. Hold da op et stort arbejde, men det bliver fantastisk. Beundrer dine mørkløvede planter, det tror jeg at, jeg mangler i min have..... dejligt, så er der noget at gå på jagt efter.

    SvarSlet
  12. Hej Sussi.
    Ind imellem forbander jeg mig selv, for når jeg er gået igang er der ingen vej tilbage, med mindre jeg vil tage mine planter af dage :O)

    Det er dog alle anstrengelserne værd. Især kan jeg på dette tidspunkt nyde nogle af de stauder jeg styrtede rundt og passede og plejede sidste år ved denne tid.

    SvarSlet
  13. Hihi hvor er det skønne billeder. Så er man da ikke helt alene om at lav det stunt. Især det med at flytte rundt fik smilet til at brede sig, syntes ikke jeg bestiller andet. Har lige lovet mine omgivelser, at jeg slet slet ikke gør det igen til næste år. Mærkeligt .... de tror mig ikke.

    Tror faktisk ikke engang jeg selv har plads i min lille have, men så kan jeg da glæde andre :)

    Hilsen Lise Lotte

    SvarSlet
  14. Min søn ryster også på hoveder af sin mor, og alligevel skal han lige vise mit menageri frem når han får gæster ;O)

    Mit problem er ikke pladsmangel i haven, men her hjemme, og så overvurdere jeg mig selv. For mange planter at passe og for lidt tid til at få dem plantet.......for jeg skal jo også lige have noget nyt på diverse plantemarkeder :O)

    SvarSlet
  15. Ja - det fylder, det fylder... Kender det kun alt for godt. Mangler også at så en del sommerblomster, men det går nu hurtigt, når de sås i drivhuset og kan blive stående der. Forstår nogle gange ikke, at så mange tilsyneladende begynder at så meget tidligt.

    'Chameleon' er jeg også vild med. Min ser nøjagtigt ud som på dit billede pt.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  16. Jeg forstår det godt, og det gør du sikkert også....hihi. Det er fordi vi tror at, hvis vi begynder tidligt så kommer foråret også tidligt. Med årene finder vi så ud af at vi ikke kan gøre nogen som helst forskel. Foråret kommer når det kommer - ikke et sekund før ;O)

    Jeg har præsteret at så sommerblomster i februar i arrigskab over is og sne. Sprøg mig om der kom blomster ud af det??

    Cameleon er bare så skøn. Jeg nyder at betragte hvordan den forandre sig fra forår til efterår.

    SvarSlet