Sider

11.12.11

Mit genbrugs drivhus

For snart 10 år siden, byggede en god ven et drivhus til mig, lavet af genbrugs ruder. Ruderne fik vi for næsten ingen penge på genbrugspladsen, igennem nogen der kender nogen. Glassene er køleskabs låger fra supermarkeder med drikkevare, øl, mælk, sodavand osv. De har dobbeltglas og er perfekte til at bygge et drivhus af.
Fundamentet bliver støbt.
Og malet med sort tjære

Nu kan selve drivhuset bygges

Sådan. Her dyrkes der alt andet end øl, mælk og sodavand J

Drivhuset er næsten frostfrit, på grund af dobbeltglas og træ. Dog ikke de sidste par vinter med så lave frostgrader. Det er også genialt til opbevaring af små og frost følsomme planter. Jeg har investeret i en række plast drivhuse, som jeg har rigtig stor glæde af, fordi de isolerer yderligere når småplanterne i vindueskarmene slås om pladsen. Først i april kan de flyttes.



I den gavl der vender mod syd, har jeg plantet Læge Stokrose. Det er perfekt, fordi de bliver høje og dækker for den brændende sol når den står højest på himlen midt på sommeren.
Læge Stokrose


Drivhus hygge er en vigtig ting J Jeg kan bruge timevis til at sidde der og drikke kaffe, fløjte og kigge ud på vind og vejr. Og så er det ikke helt sandt, for jeg får altid lige øje på et eller andet der skal klippes eller nippes...eller hvordan var det nu lige med den plante oppe i hjørnet til venstre for Riddersporen? Ud og ind af døren i et væk. Men når det regner og vejret opføre sig utidigt, så sidder jeg der og hygger med kaffen og kagen, og udsigt til alle sider J.


19 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud:) mine læge-stokroser bliver ikke så kæmpe som dine:) Anne Gine

    SvarSlet
  2. Hvor er det en genial ide med dit genbrugshus og et rigtig, rigtig fint hus. Det virker absolut ikke genbrugsagtigt :o). Hvor stort er det mon? Men er disse billeder 10 år gamle, - og hvor er døren?? Jeg vil godt nok rigtig gerne se nogle nye og flere billeder af dette skønne hus. Også ret smart at det næsten er frostfrit.
    Resten af din hygge-beskrivelse af drivhuset kan jeg kun nikke genkendende til, det er altså guld værd med et lille glashus. Inden vi får set os om, skal der gang i det igen :o)

    SvarSlet
  3. Å så flott, det var drivhuset sitt det.
    Klem Marit.

    SvarSlet
  4. Hej Anne Gine. Tak for ros. Læge Stokroserne er nu 9 år gamle og aldrig blevet delt. De får kompost og bliver vandet hvis det er for tørt. Andet gør jeg ikke.

    Hej Fru Friis: drivhuset er ca 14 kvm. og højt til loftet, da der er gravet under jordniveau. Billederne er tager over flere år.(de år hvor der er mindst rodet ;O))
    Døren sidder bag på drivhuset ud mod hækken.

    Jeg må vel starte foråret med at luge og rydde op omkring drivhuset, så jeg kan få taget flere billeder ;O)

    Marit: tak skal du have :O)

    SvarSlet
  5. Hej Susanne. Tror jeg viser min kære mand de billeder og visker ham i øret, at det er et lækkert lækkert drivhus. Jeg vil så gerne have et større, hvor man også kan have stol og bord i. Vores er max. 9 m2 og man skal skifte mening inden man går derind :)

    Jeg har snakket meget om et brugt eller genbrugsdrivhus, men har ikke rigtig kunnet finde noget, så dit indlæg var lige noget jeg kunne bruge.

    Hilsen Lise Lotte

    SvarSlet
  6. Jeg er så imponeret over dem, der selv tegner og bygger deres drivhus. Jeres er et rigtigt vellykket ét af slagsen. Jeg tilslutter mig helt det med at hygge i drivhuset. Det er fantastisk at være der når vejret ikke lige vil arte sig.

    SvarSlet
  7. Nej, hvor ser det godt ud, Susanne. Det er inspirerende at se.

    Jeg tænkte lige først, da jeg læste, at du havde brugt de ruder fra supermarkederne, at så var drivhuset nok ikke blevet så pænt, men det er da vildt flot ! :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Hej Påfugl
    Jeg krydser fingre for at du kan lokke med din mand. :O)

    Hej Lene. Tak for rosen. Jeg er rigtig glad for mit drivhus og det bliver også beundret af naboerne ;O)

    Hej Marlene
    Tak for rosen - den vil jeg lade gå videre til 'byggemesteren. Min ven er nordmand og meget kreativ ud i håndværk - desværre er han ikke i dk mere, ellers havde jeg masser af projekter han kunne tage fat på :O)

    SvarSlet
  9. Meget meget fint drivhus i genbrugsmaterialer, som er en rigtig god idé. Synes også det kunne være fint, at se når der sker noget i og omkring dit dejlige drivhus.
    Jeg ved intet om stokroser, jeg troede de skulle såes hvert år! Men at du har haft dine i så mange år, kommer da helt bag på mig. Når de blomstrer til sommer ville det være dejligt med et billede. Tak.

    SvarSlet
  10. Hej Susanne.

    Tak for kigget. Og sikke et flot drivhus. Genbrug er vejen frem hvis du spørger mig.

    God Jul
    Helga

    SvarSlet
  11. Rigtig fint drivhus, jeg elsker sådan nogle der er hjemmebygget.
    Annette

    SvarSlet
  12. Sikke et skønt drivhus :-)
    Jeg drømmer også om at få et en dag. Tanken om et hjemmebygget et har også mere end strejfet mig (de er altså bare mere charmerende), men nu må vi se - det afhænger jo også af, om jeg falder over nogle billige vinduer, der kan bruges.
    Ha' en dejlig dag!

    SvarSlet
  13. Hej Bente.
    Lægestokrose - ja nu fandt jeg lige ud af at det er i et ord!- minder om alminddelig Stokrose, men er ikke helt det samme. Jeg skal nok tage flere billeder til sommer.

    Helga;
    Jeg genbruger så meget det er muligt, og er enig med dig :O)

    Hej Anette.
    Ja - jeg ville ønske at jeg kunne noget mere ud i 'hjemmebyggeri'. det har sin egen charme.

    Hej Signe.
    Det ville passe godt sammen med dit hus, med sådan et hjemmebygget drivhus :O) Der smides så meget ud nu om dage, så det er helt sikkert muligt at finde gode vinduer. Du skal så bare finde en der kan bygge ;O)

    SvarSlet
  14. Hvor er det både et flot og hyggeligt drivhus du har, wow.
    Jeg drømmer også om noget større og genbrugs en dag. Man kan aldrig få for meget plads under glas i haven :-)

    SvarSlet
  15. Hej Hanne. Tak for kommentaren. Drivhus er en god ting i vores kolde og ustabile klima, af alle de grunde du godt ved :O)

    SvarSlet
  16. Hvor er det chamerende dit drivhus. Jeg er helt vild med de hjemmelavede af slagsen.
    Når det er lunt nok ynder jeg også, at indtage min kaffe i mit drivhuset. Det er ikke ret meget der kan måle sig med en kop kaffe indtaget med udsigt til det man elsker mest, at beskæftige sig med. Nemlig frø, potter, jord, og planter.
    Tusind tak for kortet Susanne. Der er ikke noget så dejligt, som at få noget folk selv har siddet møjesommeligt og har nørklet med.
    De der fine små frøkuverter, dem må jeg altså lige lure af, de er bare SÅ fine <3
    Yes, så jeg ved godt hvad jeg skal i morgen! Jeg skal så Hosta, og lave små frøkuverter.
    Ha´en rigtig dejlig aften.
    Julehilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  17. Hej Marianne; Mig en glæde. Hyg dig med frø kuverter og hosta frøsåning.....glem nu ikke julebagningen, konfekten, julegaverne og alt det der ;O)

    SvarSlet
  18. Jeg går også og drømmer om selv at bygge et større drivhus og dit drivhus er til stor inspiration :-)
    Hvor langt har du gravet ned inde i huset? Og hvordan har træværket - jeg tænker på, om der er meget kondens, som påvirker træet?

    SvarSlet
  19. Hej Susanne.
    Jeg husker at der er gravet omkring 2,5-3 meter ned. Træværket skal have træbeskyttelse og holdes ved lige. Men lidt fugt og mug er uungåelig, på grund af jord og planter om vinteren.
    Hos mig vaskes der ned om foråret og sommeren igennem står døren åben, så træværket tørrer godt igennem.

    SvarSlet