Sider

14.11.10

Aquilegia viridiflora 'Chokolate Soldier'



En helt uimodståelig, spændende og anderledes Akeleje.


Blomstre  i maj/juni, og bliver op til 40 cm. høj.
Frøsår du denne Akeleje, skal frøene ikke have kuld. Den kan sås det meste af året. Sår du i efteråret, skal de små frøplanter beskyttes mod frosten frem til foråret. Den vil for det meste få en mindre blomstring i kommende foråret.

Sår du derimod i det tidlige forår, vil den først blomstrer året efter.


Hvad er der med denne lille Akeleje som er så dragende? Den er hverken prangende, eller særlig dominerende, tværtimod. Hvis man ikke husker den er der, kan man nemt overse den. Jeg har haft en del kvaler med at få den til at gro i haven af årsager jeg ikke er helt klar over. Men jeg har draget min egen konklusion. Den er lidt sart over for stærk sol og udtørring, samt hård og kold vinter.



Det fine eksemplar på billederne har jeg taget vare på, og plantet i en stor krukke, og her stortrives den. Min ’soldier’ er den første af alle Akelejerne der er i blomst, og det er jeg overbevist om skyldes at den står beskyttet op imod husmuren. Midt i april røre den på sig, og med bare lidt sol og varme sætter den de fineste små chokoladebrune blomster, som jeg fornøjer mig med imens jeg venter på at det næste hold Akelejer skal vise sig, med deres fantastiske vifte af farver fra lys rosa til dybe og mørklilla nuancer.










































Så snart den værste vinter er dampet af, viser den sine fine grønne blade med det grålige skær i jordoverfladen. Det er tegn på forår, og en fryd for øjet.


































Fordele ved at have den i krukke er at du kan glæde dig over tidlig blomstring, og det er noget vi alle har brug for efter en lang og mørk vinter.


4 kommentarer:

  1. Kære Susanne.

    Tak for en fin beretning om akeleje Chokolate Soldier. Jeg har sået den i år, da jeg synes den meget mørke blomst er så betagende. Har lige som du noget med de mørke blomster og løv.

    Velkommen som fast læser på Madam Bæk's planter. Jeg har også siden Et haveliv med sygdom ;-)

    Ha' nu en dejlig lørdag aften.

    SvarSlet
  2. Hej fru Bæk :O)
    Tak for kommentaren. Jeg er lidt ny som blogger, og har fundet ud af at det er mega spændende med alle de 'have syge' mennesker der findes her.

    Håber du får en god oplevelse med dine 'soldier'

    kh. Susanne

    SvarSlet
  3. Hej Susanne
    Ja den akeleje er rigtig sød, jeg har selv sået den i 2010 og glæder mig selvfølgelig til at se den blomstre, da jeg kun har set den på billeder.
    God søndag Anne Gine

    SvarSlet
  4. Hej Anne.


    Glæd dig. Den er noget helt specielt. Og fortæl gerne om dine erfaringer med blomstring, groforhold osv. osv.

    God søndag - med VM i håndbold, sol, kulde og frost ;O)

    SvarSlet